جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

منشا بيداري اسلامي حركت‌هاي بيدارگرايانه سيد جمال است

bidari eslamiيك عضو اصولگراي مجلس گفت: تحقير و تبعيض كشورهاي استعمارگر موجب شد سيدجمال‌الدين اسدآبادي با برگزاري جلسات متعدد و فراواني در مصر و ساير كشورهاي اسلامي موجب شكل‌گيري بستر فكري مقابله با استكبارگران شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي بنايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: تحقير و تبعيض كشورهاي استعمارگر موجب شد سيدجمال‌الدين اسدآبادي با سفر به كشورهاي اسلامي آغازگر احياي تفكر بيدارگرايانه اسلامي در بين مسلمانان شود. فرياد آزادخواهي تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت و 22 بهمن 57 موجي در جهان به راه انداخت كه سردمداران رژيم صهيونيستي در آن مقطع اعلام كردند زلزله‌اي در جهان راه افتاده است و در حقيقت ابعاد اين زلزله را قبل از همه، سردمداران رژيم صهيونيستي درك كردند و بدين‌ترتيب تلاش‌ها براي جلوگيري از گسترش موج بيداري خواهي شدت گرفت.

نماينده مردم قم در مجلس خاطرنشان كرد: استكبارگران به وسيله ديكتاتورها و نوكران خود در منطقه با انواع شيوه‌ها و روش‌ها سعي كردند مانع از پژواك انقلاب اسلامي ايران در سطح منطقه و جهان شوند. آنان تلاش كردند با به راه انداختن بحران‌هاي سياسي و اقتصادي به گونه‌اي جلوه‌گري كنند كه حكومت ديني در ايران كارساز نبوده است ولي نتوانستند از گسترش زلزله بيداري مسلمانان جلوگيري كنند.

وي افزود: مردم كشورهاي اسلامي خاورميانه اگرچه در ظاهر زندگي روزمره خود را داشتند ولي همواره مترصد نشان دادن مخالفت‌شان با رفتارهاي غيرانساني و غيراخلاقي استكبارگران و نوكرانشان بودند و قبل از همه تونس، مصر، ليبي و يمن حكام مستبد خود را سرنگون كردند.

وي با بيان اين‌كه به هر ميزان كه ديكتاتورهاي منطقه سقوط كنند دايره محاصره استكبارگران تنگ‌تر مي‌شود، خاطرنشان كرد: بهار عربي محصول تلاش‌ها و خون دل خوردن‌هاي چند صد ساله عالمان، مصلحان و مسلمانان خاورميانه است، به عبارت ديگر دميدن روح عزت و عظمت در كالبد جهان اسلام احياگراني را به جهان معرفي كرد كه امام خميني(ره) از جمله آنان است. حركت احياگرانه امام(ره) با همراهي مردم ايران ثمر داد و نظام مردم سالار در ايران شكل گرفت و كشورهاي اسلامي نيز در پي ايران در اين مسير قدم گذاشتند. البته نبايد فراموش كرد كه نظام مردم‌سالار در كشورهاي اسلامي با تمامي نقايصي كه دارد يك قدم رو به جلو تلقي مي‌شود.

بنايي كشورهاي بحرين، يمن و عربستان را داراي ظرفيت بالقوه پيوستن به موج بيداري اسلامي دانست و افزود: بسياري از كشورهاي جهان استعداد پيوستن به موج بيداري اسلامي را دارند، ولي بحرين، يمن و عربستان ظرفيت بالقوه‌ بيشتري دارند. نشانه‌هاي آن نيز تحركات حكام عربستان است كه با دخالت در امور داخلي سوريه سعي دارند به شكلي مانع از گسترش موج بيداري اسلامي در ساير كشورهاي مسلمان شوند. اكنون با گسترش دامنه موج بيداري اسلامي ديگر عربستان جزيره ثبات نيست.

وي وجه مشترك موج بيداري اسلامي و جنبش وال استريت را نفي تبعيض و تحقير دانست و افزود: ارتباطات فعلي جهان نسبت به 30 سال قبل تغييرات ژرفي داشته است، چرا كه با پيشرفت فناوري‌هاي ارتباطي و تعدد وسايل ارتباط جمعي مرزها در نورديده شد و جهان به دهكده و يا به عبارتي به خانواده‌اي كوچك تقليل يافت و بدين ترتيب جنبش‌هاي ضداستكباري اجتماعي به سرعت در سراسر جهان گسترش يافت.

وي افزود: جمع بين انقلابيون مسلمان و جنبش وال استريت در نفي تبعيض و تحقير است، البته در كشورهاي اسلامي شاهد درخواست مردم براي بازگشت احكام حكومت به قرآن و احكام اسلامي هستيم. نمونه اين درخواست در انتخابات مصر و تونس خود را نشان داد كه اسلام‌گرايان خواهان بازگشت احكام اسلامي به مسائل حكومتي و حكومت‌داري بودند.

خبرگزاری ایسنا (لینک اصلی)
تابناک (لینک اصلی)
دوشنبه 10 بهمن 1390

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM