پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-
سرانجام برنامه هفتم توسعه با سه‌ سال تاخیر به مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تصویب کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد. برنامه پنج ساله هفتم توسعه که برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ در قالب لایحه تدوین شده است، متشکل از ۲۲ فصل و ۷ بخش است؛ شامل موضوعات زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی. طبعاً برنامه هفتم توسعه ایران اسلامی نمی‌تواند مجرد و بی‌ارتباط با برنامه‌های توسعه گذشته و اسناد بالادستی همچون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند چشم انداز بیست ساله و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وسیاست‌های کلان نظام ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله)، بررسی و اظهار نظر شود. با این حال مروری بر اهداف کلان برنامه و راهبردهای اساسی آن خالی از فایده نیست. برخی از این اهداف عبارت‌اند از: ۱. رشد اقتصادی ۸ درصد ۲. رشد تشکیل سرمایه ناخالص سرمایه‌گذاری ۲۲/۶ درصد ۳. رشد موجودی سرمایه۶/۵ درصد ۴. رشد اشتغال ۳/۹سالانه معادل یک میلیون شغل و … نگاه اقتصادمحور بر کل برنامه، سایه سنگینی دارد و گویا تمام مشکلات کشور در گرو حل این معضلات اقتصادی است. با اذعان به این که ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها به مسئله اقتصاد و معیشت مردم گره خورده است، اما موضوع اقتصاد و حل مسائل ناشی از آن با موضوعات دیگری درهم تنیده شده است که در هیچ‌یک از سرفصل‌های مهم و راهبردی برنامه توجه شایسته به آن نشده است. نگاه به فرهنگ، سرمایه اجتماعی، نقش مردم در حل مشکلات و معضلات سیاسی و فرهنگی بسیار ضعیف و کم‌عمق است؛ مثل آنکه برنامه‌نویسان فارغ از همه مشکلات جاری کشور، اقدام به نوشتن نسخه‌ای برای درمان بیماری می‌کنند که آن نسخه با درد و ناراحتی‌ مریض و تشخیص پزشک معالج همخوانی کامل ندارد. ناکارآمدی در عرصۀ اجرا و ندیدن مشکلات و موانع پیش‌رو، عامل اصلی عدم تحقق برنامه‌ها بوده و به همین جهت مشکلات از هر برنامه به برنامه بعدی و از هر دولتی به دولت بعد منتقل می‌شود و هر دولتی که مسئولیت را به عهده گرفته است خودش را فارغ از مشکلات گذشته می‌داند و به دنبال عامل و عوامل مسببان وضع فعلی است. مجموع این مشکلات تلمبار شده، به صورت بالقوه آمادگی احتراق دارد و بهترین فرصت را برای بدخواهان مردم و انقلاب و نظام اسلامی فراهم می‌آورد. بی‌توجهی و غفلت از نگاه جامع و متوازن به ابعاد گوناگون کشورداری و لوازم و اقتضائات آن، عواقب ناگوار و ناپسندی را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای کشور و انقلاب رقم خواهد زد که قطعاً بخشی از شرایط و وضعیت موجود ما حاصل نگاه‌های غیرمسولانه و تک‌بعدی است. راهبردهای اساسی برنامه چنان در موضوعات اقتصادی و بانکی و پولی کشورغوطه‌ور شده است که گویا کشور هیچ مشکل فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارد. در دولت اصلاحات وزن اصلی مشکلات کشور را به توسعه سیاسی دادند و انرژی فعالان سیاسی سال‌ها صرف این مباحث شد و در این برنامه هم وزن اصلی را به مسائل مالی و اقتصادی و تورمی – آن هم به‌ شکلی دور از دسترس و اجرا – داده‌اند. در برنامه‌ریزی اقتصادی باید توجه دقیق به نابرابری‌ها و ناترازی‌های اقتصادی، عدم رعایت عدالت درآمایش سرزمین و سرمایه‌گذاری‌ها و عدم پیش‌بینی پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد و عدم توجه به این موضوعات، از نواقص جدّی برنامه توسعه است. بدون شک کشور از این بحران‌های اقتصادی و ناکامی‌های سیاست‌های اقتصادی و دولت‌های مجری سیاست‌های اقتصادی در برنامه‌های توسعه رنج می‌برد. ولی راه علاج همه این مشکلات، حلّ متوازن و همه جانبه آن است نه نگاه یک‌سویه که قطعاً موجب پیدایش مشکلات جدی‌تری خواهد شد. شعارهای پرطمطراقی درخصوص میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی داده می‌شود که قطعا با واقعیت موجود در آمار و بازار و اقتصاد همخوانی ندارد؛ در حالی که سرمایه‌گذار داخلی و بازار کالاهای مصرفی مردم هر روز شاهد نوسان وافزایش افسار گسیخته قیمت‌ها است. اگر زمانی مسئله فرار مغزها مطرح بود، امروز مسئله مهاجرت افراد از خانواده‌های متوسط و پایین جامعه مطرح است. همه در تکاپوی اشتغال و تامین مسکن و زندگی عزتمندانه هستند. در برنامه هفتم توسعه ایران اسلامی برای تحقق شعارها و نگاه‌های محوری مقام معظم رهبری در زمینه امیدآفرینی، اشتغال، عزت ملی و تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی، افزایش بهره‌وری، هم‌افزایی جناح‌ها و اقشار مختلف جامعه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، برنامه اجرایی و مطالعاتی قابل محاسبه و اندازه‌گیری دیده نمی‌شود. این برنامه بیشتر به طرح کلیات غیر قابل اجرا و شعاری می‌پردازد. مرداد ۱۴۰۲
تحول که یکی از برترین سنن آفرینش است در صورتی مثبت و تکاملی محسوب می‌شود که از مدیریت و نقشه راه مطابق با سنن آفرینش برخوردار باشد و الّا ممکن است تحول قهقرایی و ارتجاعی باشد که در این صورت هیچ‌گونه مطلوبیّت و ارزش مثبتی نخواهد داشت. آیه شریفه «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ»(۱) اشاره به مدیریت جهان هستی دارد که هیچ تکراری در آن وجود ندارد و جهان هستی در همه لحظات در حال نو به نو شدن است و این یعنی تحول دائمی در عالم خلقت و یا همان بیان لطیف صدر المتاهلین در باب حرکت جوهری، که همه موجودات هستی گر چه از ظاهر جمالی برخوردارند ولی در اندرون‌شان غوغایی از حرکت و تحول و پویایی وجود دارد. بنابراین جامعه انسانی نیز به صورت دائمی از تحول و تغییر برخوردار است که به صورت فردی و چه صورت گروهی و اجتماعی. آیه شریفه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(۲) به صراحت می‌فرماید اراده الهی تابع اراده ملت‌ها است. اگر مردمان و جوامع بشری ارادۀ تغییر مثبت داشته باشند خداوند ناصر و یاور آنان خواهد بود و این تغییر نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است تا بتواند هم در جنبه فردی و هم در جنبه اجتماعی، فردی یا ملتی را به تکامل برساند. از سوی دیگر هرگاه ملتی آمادگی خود را برای ایجاد تحول و دگرگونی به اثبات برساند خداوند می‌فرماید: «وَکانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ»(۳) در سوره بقره خداوند در داستان درخواست تعیین فرمانده برای نبرد با جالوت از سوی بزرگان قوم بنی اسرائیل می فرماید: «إِذْ قَالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»(۴)؛ یعنی پس اعلان آمادگی روحی وجسمی امت برای پذیرش تحول در سطح ملی، وحدت فرماندهی و تهیه نقشه راه پیروزی لازم است. پیروزی بدون آمادگی روحی و جسمی و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و مدیران قابل و کارامد که واجد شرایط فرماندهی و رهبری امت باشند، به دست نخواهد آمد. و در همان سوره پیامبرشان به آنان بشارت می‌دهد که «قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»(۵). رهبری تحولات بزرگ اجتماعی را کسانی باید عهده‌دار شوند که از صلاحیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند؛ هرچند که الزاما نبایستی شناخته شده و از خانواده‌های نام ونشان‌دار باشند. براساس این آیه، مدیریت این تحول اجتماعی (که با آزمون‌های بسیار سختی همراه بود) با جوانی گمنام ولی معتقد و باورمند به هدف وآرمان الهی مردم و پیامبرش بود. امروز هم برای ایجاد تحول در ساحت‌های مختلف کشور بایستی به جوانان با انگیزه و با اصالت و دانا و توانمند میدان داده شود تا براساس ضوابط معینه تحولات واصلاحات ضروری را به سامان برسانند. اگر تحول بخواهد بدون وجود نقشه راه رخ بدهد یعنی به صورت تصادفی و کورکورانه و بدون برنامه‌ریزی، قطعاً این تحول مثبت و مطلوب قرآن نخواهد بود. تحول در صورتی مطلوب و نتیجه‌بخش است که از مدیریت و جامعیت برخوردار باشد و الّا احتمال دارد که از مسیر صحیح منحرف و یا توسط افراد فرصت‌طلب مصادره شود؛ همچنان که در طول تاریخ این انحراف وجود داشته است و یا ممکن است از سوی کارگزاران ضعیف و کم اراده و یا بی‌انگیزه به سقوط و انحطاط کشیده شود. در این صورت هیچ نشانی از تحول مثبت باقی نخواهد ماند. نتیجه آنکه انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) که از بزرگ‌ترین تحولات تاریخی به شمار می‌آید با مدیریت و رهبری امامین انقلاب به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی و برقراری مناسبات متناسب با انقلاب اسلامی در حرکت است، در حرکت تکاملی خویش، نیازمند رصد و پایش دائمی است که این مهم بر عهده مدیران و متصدیان عالیرتبه کشور و شورای انقلاب فرهنگی و حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی و آکادمیک کشور است که با جهادی فرهنگی و منسجم مسیر این تحول را با شفافیت برنامه‌ریزی نمایند. نحوه مدیریت کارگزاران تحول، نشان‌دهنده موفقیت و یا خدای ناخواسته سیر قهقرایی تحول خواهد بود. ۱. الرحمن: آیه ۲۹ ۲. رعد: آیه ۱۱ ۳. روم: آیه ۴۷ ۴. بقره: آیه ۲۶۴ ۵. بقره: آیه ۲۴۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
امسال که با نام سال تحول آغاز شده است بایستی پیرامون تحول وابعاد مختلف آن توجه و عنایت بیشتری داشته باشیم. اهمیت تحول ومفهوم آن و بررسی ابعاد آن و پرسش از چیستی و چرایی و چگونگی تحول از اهمیت بسیاری برخوردار است. به اقتضای نام روز معلم و در سالگرد شهید مطهری و به منظور تکریم از مقام والای معلمان و اساتید، ضروری دارد در خصوص تحول و نقش آن در مقوله تربیت به معنای عام آن توجه بیشتری بنماییم. مقوله‌های تربیت، تعلیم، هدایت و تزکیه علاوه بر نقاط افتراق لغوی، از هم‌پوشانی و نوعی ترادف برخوردارند که می‌توان آن را در عبارتی کوتاه به تغییر و تحول خلاصه کرد. اصل تدریج و اصلاح و دگرگونی و تحول و رشد و کمال‌یابی در همه این مفاهیم به چشم می‌خورد. اگر این تعریف کلی و هرچند مجمل را بپذیریم آنگاه نوبت به شناسایی عامل تغییر و تحول می‌رسد؛ یعنی معلم و مربّی. در مرحله بعد موضوع متربّی و نحوه این صیرورت و شدن را در شخص دانش‌آموز و دانشجو مورد توجه قرار می‌دهیم. بدون شک نقش اول در تعلیم و تربیت از آن معلم و معلمان است و در سطح بالاتر انبیای الهی به عنوان معلمان برتر بشریت که تحت تربیت الهی برای تربیت نفوس بشری همراه با کتاب مبعوث شده‌اند و در نهایت در عالی‌ترین سطح حضرت حق تعالی به عنوان معلم و ربّ هستی بشر را تحت تعلیم قرار داده است؛ یعنی والاترین عامل تحول و تغییر و تربیت و تزکیه انسان‌ها معلم است. معلم در نقش مربی و دانشجو در نقش متربّی هر یک در این کهکشان هستی نقش شایسته خویش را ایفا می‌کنند که درجای جای قرآن کریم مورد ستایش و تکریم قرار گرفته‌اند. در داستان حضرت موسی(ع) و خضر نبی(ع) نکات ارزندۀ فراوانی وجود دارد که نشان دهنده جایگاه مربّی و برتری او بر متربّی است. اکنون در این زمانه معلمان و استادان که نسل جوان را هدایت می‌کنند، برنامه‌اشان برای تربیت این جوانان مظلوم چیست؟ رسالت تربیتی دانشگاه در کنار موضوعات آموزشی چیست؟ موضوعات تربیتی دانشجویان را چه کسی باید عهده‌دار باشد؟ دانشجویان ما باید با موضوعات آموزشی و تربیتی از راه‌های گوناگون آشنا شوند. استادان ما باید بتوانند رابطه صحیح و نسبت منطقی با اسلام و فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی و ایران برقرار کنند. موضوع هویت ‌بخشی و امیدآفرینی و ایجاد اعتماد در سطوح مختلف جامعه بر عهده معلمان و استادان است. امروز که در سالگرد علامه متفکر شهید مرتضی مطهری گردهم می‌آییم، در حقیقت درصدد تأسی و الگوگیری از آن شهید پیشگام در امور تربیت و آموزش هستیم . استادمطهری پس از ۴۵ سال همچنان بر تارک فرهنگ اندیشه انقلاب اسلامی می‌درخشد. کارنامه آموزشی او مشحون از ظرایف و لطافت‌های تربیتی است. ما هر ساله در سالگرد شهادت استاد شهید گردهم می‌آییم و با تجلیل از مقام معلم یاد آن عزیز را گرامی می‌داریم ولی آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم شهید مطهری در فاصله سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۸چه کرد؟ او در برابر قرائت‌های الحادی از اسلام چه نقشی داشت؟ در راه معرفی و تبیین و عرضه اسلام اصیل بر نسل جوان چگونه از همه ظرفیت‌های موجود در دوران طاغوت استفاده کرد؟ در مقام استادی در کرسی تدریس در دانشگاه چه کرد؟ برای پاسخگویی به نیازهای و شبهات در برابر دانشجویان چه می‌کرد؟ برای هویت بخشی به جوانان چه کرد؟ و اگر امروز بود در مقابل این جنگ ترکیبی شناختی چه می کرد؟ او پس از شصت سال هنوز یگانه دوران خویش است. آثارش به تعبیر امام راحل بلااستثنا و آموزنده است. شهید مطهری در مقام یک معلم اندیشمند به اقتضای ضرورت‌های روز به پاسخگویی شبهات می‌پرداخت و در مقابله با تهاجم سهمگین التقاط و مارکسیست به نقد و ردّ علمی آن می‌پرداخت و با کتاب فلسفۀ و روش رئالیسم شبهات آنان را در فضای مسموم دهۀ سی پاسخ می‌داد. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران و کتاب اسلام و سرنوشت را در زمانی نوشت که شعارهای ملی‌گرایی و باستان‌گرایی گوش فلک را کر می‌کرد. اگر امروز استاد مطهری زنده بود چه می‌کرد؟ و شما مطهری‌ها چه می‌کنید. ما چقدر دل می سوزانیم و تلاش می‌کنیم و مطهری چه می‌کرد. امروز مطهری الگوی تمام عیار معلمان و اساتید دانشگاه‌های ما است و به نظر می‌رسد تنها راه تعامل بانسل جوان بهره‌گیری از آثار و تجارب ارزشمند شهید مطهری است. شهید مطهری در شصت سال قبل نیاز زمانه و شگرد دشمنان این مرز وبوم را شناخت. به‌تنها دست به قلم شد و با سخنرانی و نوشتن مقالات استدلالی به تبیین مسئله حجاب و نظام خانواده پرداخت. کاری که ما امروز با همه امکانات گسترده مالی وفکری و … هنوز نتوانسته‌ایم اقدام موثری داشته باشیم وهمچنان در خم تبیین هوشمندانه آن مانده‌ایم. اردیبهشت۱۴۰۲ بمناسبت هفته معلم و گرامیداشت سالگرد شهادت دکتر مرتضی مطهری
در روز اول فروردین امسال، مقام معظم رهبری در مشهد بحث «تحوّل» را مطرح کردند که واقعاً بحث جدّی، اساسی و پایه‌ای است. البته ایشان موضوع را با استناد به دعای تحویل سال یعنی «حول حالنا الی احسن الحال» شروع کردند که اصلی قرانی و سنّت الهی جاری در همۀ جهان تکوین و تشریع است. واقعیت «حول حالنا» به همه ما برمی‌گردد؛ از احوال شخصی و فردی‌ گرفته تا جنبه‌های مختلف، اجتماعی، اداری، شغلی، کاری، فرهنگی واقتصادی و هر چه که به ذهن ما بیاید. یعنی ما در زمینه تحول، مباحث گسترده‌ای در ابعاد گوناگون داریم که تمام عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی ما و جهان طبیعت را در بر می‌گیرد. اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به مناسبت فرمایش رهبری، «دهمین دوره کُرسی‌های آزاداندیشی» خود را به موضوع «راهبرد تحوّل؛ ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی» اختصاص داد. زیرا واقعاً یکی از محورهای اساسی ادارۀ کشور متن بیانیه گام دوم هست و اینکه تحول در این بیانیه چه جایگاهی دارد؟ این موضوع می‌طلبد چند ماه پیرامون آن بحث کنیم تا به چارچوب برسیم. در موضوع تحول مباحث عمیق و گسترده‌ای از قبیل: چیستی، چرایی، و چگونگی تحول و یا اقتضائات و لوازم و موانع و یا مبانی و مراحل ومدیریت تحول وجود دارد. بایستی بین حرکت و تحول و اصلاح نسبت سنجی درستی صورت گیرد تا بدانیم جهت حرکت ما تکاملی است یا قهقرایی؟ ما در تحول باید به دنبال اصلاح رویه‌ها و تصحیح عملکردها باشیم. قله بحث تحول موضوع مدیریت آن است که دیگران آن را به دلیل کم کاری و بی‌توجهی‌های ما مصادره نکنند. حفظ حضور پر شور و با نشاط مردم در صحنه تحول و بازسازی آرمان‌ها و اهداف نظام نیازمند کاردانی و کارامدی مدیران در همه سطوح است. از همه دلسوزان نظام و انقلاب مصرانه درخواست داریم که موضوع تحول در هرجایگاه و منصبی که قرار دارند نصب العین خود قرار دهند و این حرکت امیدبخش که می‌تواند سرمایه اجتماعی کشور را به صورت تصاعدی افزایش دهد با عملکرد ضعیف وغیرقابل قبول خود به باد فنا ندهند و با تهیه وارائه گزارش‌ها و مطالب صوری و گذرا این حرکت مبارک ملی را از خاصیت و کارایی نیندازند. امیدواریم مسئولان و مدیران کشور با احساس وظیفه ملی وبرنامه‌ریزی همه جانبه برای حضور و مشارکت همه اقشار کشور در همه سطوح، نقش مثبت و سازنده خویش را در این پیچ تاریخی به نمایش بگذارند. در این دوره، اول ما بحث مفهومی تحول را داریم؛ یعنی اولاً تحول چیست؟ مفهوم آن را تبیین کنیم. سپس چیستی و چرایی تحول را مطرح می‌کنیم. آنگاه به شرایط و چگونگی و راهکار آن می‌پردازیم؛ یعنی بحثی بسیار عمیق، گسترده و پرابعاد است و از اضلاع متنوعی برخورداراست. روال کرسی‌های دوره‌ای انجام شده بیست جلسه است و طبیعتاً به همه بحث‌ها نمی‌رسیم. در این دوره بحث‌ها را به گونه‌ای مدیریت خواهیم کرد که کلیات بحث در این دوره مطرح شود؛ یعنی دیدگاه مقام معظم رهبری تبیین شود. اینکه تحول به چه معنا است؟ ابعاد و گستره آن چیست؟ و راهکار انجام در ساحت‌های متفاوت چگونه است. با توجه به اینکه امسال سال انتخابات هم هست حتماً یکی از موارد اساسی امسال بحث تحول در انتخابات هست و حتماً کشور نیاز به یک سری تحولاتی دارد که رهبری هم که در سخنرانی اخیر به آن اشاره داشتند. همین طور که رهبری در مباحث‌شان در آغاز سال نو و مناسب‌های ماه مبارک رمضان مطرح کردند، مسئله اول کشور معیشت مردم و کاهش تورم وافزایش اشتغال وبهره‌وری است و لازمه موفقیت در این مسائل کلان و اساسی، حفظ وحدت، اتحاد و هم دلی در کشور است، نباید در اصلی وفرعی کردن سیاست‌ها گرفتار افراط وتفریط شویم. در جنگ ترکیبی شناختی که دشمنان آن را مدیریت می کنند نباید به تفرقه بین گروهای اجتماعی دامن زد. برای حفظ اتحاد و هم‌دلی در کشور، نباید به تفرقه دامن زد. نباید بین گروه‌ها، قطب‌بندی ایجاد کرد. نباید افراد را به شُل‌حجاب و باحجاب یا عناوینی که مانع از جذب حداکثری هست، تقسیم کرد. تفکیک‌، تفرقه افکنی، قطب‌بندی و مرزبندی‌های کاذب و توهمی اصلاً به صلاح کشور نیست. این مباحثی که در آغاز طرح آن هستیم بحثی اساسی و ریشه‌ای است که برای علاقه‌مندان به مباحث راهبردی، و برای گروه‌ها وجریانات سیاسی کشور و برای مدیران در اداره کشور و نظام مؤثر است. ما در حدّ خودمان سعی می‌کنیم که این مطالب پژواک و بازخورد مناسبی پیدا کند تا به تبیین مباحث ریشه‌ای و بنیادی انقلاب اسلامی کمک کنیم. هر چه زمان می‌گذرد اهمیّت برگزاری جلسات آزاداندیشی بیشتر روشن می‌شود. اولاً ازآن جهت که موجب تولید فکر و اندیشه می‌شود و ثانیاً مباحث تبیینی این جلسات در واقع همان کرسی‌های آزاداندیشی مورد انتظار مقام معظم رهبری هست که به معنا و مفهوم واقعی در اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی دنبال می‌شود. در این کرسی‌های آزاد اندیشی دوره‌ای که طی بیست جلسه درباره موضوعی خاص و به صورت کاملاً تخصصی و علمی و نخبگانی بحث و گفتگو می‌شود، تا زمانی که بحث به نتیجه قابل قبول برسد و بعد به صورت کتاب منتشر شود. در هیچ مرکز علمی در کشو چنین کاری انجام نمی‌سود. کتاب‌هایی که حاصل این نشست‌ها است و به چاپ رسیده است و یا در دست چاپ هست نشان می‌دهد که اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی حرف برای گفتن دارد. مطالبی که به عنوان نظریه و راهکارهای علمی و یا عملیاتی و یا نقشه راه قابل ارائه است. مطالب جلسات اندیشکده برای عموم علاقه‌مندان به پیگیری مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی قابل استفاده است. خوشبختانه در این زمینه توانسته‌ایم خلاء موجود را تا حدّ ممکن برطرف سازیم. امیدواریم آنچه بحث می‌کنیم گامی مهم و اساسی در بازتعریف آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و امام راحل عظیم‌الشأن باشد و در نهایت مورد قبول وعنایت خاص حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) قرار گیرد. فروردین۱۴۰۲ بمناسبت آغاز دهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «راهبرد تحوّل؛ ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی»

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مراسم گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت مجمع هماهنگی پیروان امامو رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در موسسه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و در این مراسم از سایت «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر» رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در این مراسم افزود: برای ثبات وتداوم شکوهمند انقلاب باید طرح و برنامه جامع وحساب شده داشته باشیم و منتظر نمانیم تا دیگران به ما نسخه نجات بدهند، باید با وظیفه شناسی واقدام به موقع مانع از بروز رخوت و انفعال در بین نیروهای انقلاب شویم و همه تلاش خود را برای کارآمدی افزون‌تر انقلاب بکار گیریم ، امری که متاسفانه در این ۴۰ ساله انقلاب، اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اقداماتی که عده ای برای مقابله با تثبیت و گسترش انقلاب اسلامی انجام می دهند و با تاکید بر ضرورت توجه و فعالیت بیشتر در این زمینه گفت: اگر همگرایی و هماهنگی بین نیروهای انقلاب بیشتر شود و بجای دفع و حذف یکدیگر، به فکر اتحاد و همدلی بیشتر در بین مردم و جامعه و نظام باشیم، امید و نشاط به جامعه بازخواهد گشت و جامعه از افسردگی و ناامیدی و آسیب پذیرشدن در شرایط تحریم و انواع و اقسام دشمنی ها نجات خواهد یافت.

وی بی تدبیری ها، بی توجهی ها و بی مسئولیتی ها را عامل ناکارآمدی و افزایش شبهه و شایعه در جامعه ذکر کرد و افزود: ما بحمد الله شاهد وجود بهترین نوع همگرایی در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در برپایی جلسات تبیین و تحلیل و بصیرت افزایی و کرسی های آزاد اندیشی که در طول سال و بصورت هفتگی برگزار می شود، هستیم و این موضوعی است مقام معظم رهبری (مدظله) همیشه بر آن تاکید می ورزند.

به گفته وی تمامی جلسات این مجمع طی این چند ساله به صورت زنده در فضای مجازی پخش شده و اخبار آن در رسانه ها وسایت ها مرتبا منعکس می شود و مطالب کلیه جلسات بصورت کتاب چاپ و با برگزاری میزگردها و کرسی های نظریه پردازی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، ولی همه این اقدامات در قبال ظرفیت الگوسازی انقلاب اسلامی و ارائه مناسب و جذاب و هنرمندانه آن به مخاطبان آن در ایران و اقصی نقاط عالم، بسیار ناچیز است .

نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیار تأسف آور است انقلابی که با خون شهدای بسیار و استقامت و صبوری بی نظیر خانواده های محترم شهدا و سرمایه عظیم تشیع در طی ۱۴۰۰ سال به بار نشسته و برای مستضعفین دنیا امید ایجاد کرده است، دچار هوس بازی، جناح گرایی، بی توجهی ، غفلت و یا تغافل عده ای شود که به جای هم افزایی و وحدت بیشتر، عامل واگرایی وتفرقه نیروهای انقلاب می شوند.

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم فعالیت و اظهارنظرهای نابجای دشمنان زخم خورده انقلاب وخاندان فاسد پهلوی و منافقین را ناشی از کم کاری ها و برخی اقدامات نادرست و غیرقابل دفاع عده ای از مسئولان عنوان کرد و گفت: برخی با عملکرد اشتباه خود، زمینه این گونه ناکارآمدی ها و ایجاد روحیه یاس و نومیدی می باشند.

وی ایجاد اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را به عنوان اتاق فکرانقلاب اسلامی ضروری دانست و افزود: نیازمند اتاق فکر و اندیشه ورز برای آینده انقلاب هستیم و برای ثبات انقلاب باید طرح و برنامه داشته باشیم که متاسفانه در این ۴۰ ساله انقلاب اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

بنایی یادآور شد: چندین اندیشکده به اسم انقلاب وجود دارد ولی آنها تاکنون اقدام خاصی را به ثمر نرسانده اند و برنامه و خروجی قابل توجهی از آنها مشاهده نمی شود و احتمالا به دلیل مسائل بودجه ای و اداری به ارائه چند گزارش جهت تامین مخارج آن اکتفا می شود.

وی تاکید کرد: وقتی وضعیت امید در جامعه کاهش می باید به دلیل آن است که کسی برای کارامدی انقلاب تلاش جهادی و مثمرثمر نمی کند. سفره مردم بخاطر مشکلات غیر قابل انکار و تورم وغیره هر روز کوچکتر می شود وکارهای بسیار خوب و امیدافزایی هم که صورت می گیرد، بخاطر تبلیغ نادرست اثر مثبت و شیرین خودش را از دست می دهد. برای نمونه می توان به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت فضای مجازی اشاره کرد، ولی متاسفانه اقدام شایسته ای صورت نمی گیرد و همه مسئولیت کار را به دوش دیگری می اندازند.

وی با اشاره به راه اندازی سایت اندیشکده انقلاب اسلامی ادامه داد: هدف از ایجاد این سایت فعالیت های علمی ومطالعاتی به دور از کارهای تکراری و موازی کاری است. این اندیشکده در پی تولید و رسیدن به دستاوردهای کارآمد و قابل اجرا و برنامه های عملیاتی می باشد.

بنایی با بیان اینکه انقلاب در ابعاد مختلف نیاز به پشتوانه های فکری متناسب با موضوع دارد، اظهار داشت: پس از طرح گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب دهها کتاب و مقاله در این زمینه منتشر شده ولی مطلب جدیدی در هیچ یک از آثار ارائه شده بدست نمی آید، ولی دوستان ما شاهد بودند که متن بیانیه طی بیست جلسه مفید در مجمع مورد بحث وگفتگو وتحلیل های کارشناسی قرار گرفت که سطح و سبک مطالب ارائه شده بسیار متفاوت با دیگر مطالب موجود در بازار اندیشه است.

بنایی هدف از فعالیت های پژوهشی اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را نوآوری و تولید فکر واندیشه دانست که بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته، همه مطالب اعم از متن، فیلم، صوت،کتب مرتبط و مقالات و پایان نامه ها و رساله های حوزوی و دانشگاهی و اخبار مربوطه در سایت اندیشکده حداقل به چند زبان پر مخاطب دنیا بارگذاری می شود تا به عنوان مرجع و ماخذ مورد استفاده علاقمندان مطالعات انقلاب اسلامی قرار گیرد.

در ادامه این مراسم ،حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر فلسفه سیاسی بیان کرد: این سایت و مجموعه باید بر موضوع انقلاب اسلامی تمرکز پیدا کند و معرفی این مجموعه و سایت به عنوان پایگاه و ماخذ مطالعاتی بین اهل تحقیق و پژوهش و دانشگاهیان اطلاع رسانی شود.

وی تاکید کرد: باید هم به لحاظ غنای منابع و ارائه تعدد موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی اقداماتی صورت گیرد و راه را برای آیندگان و پژوهشگران این حوزه باز کرد.

وی تصریح کرد: هنوز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب کتاب ها و مقالات نوشته شده در بردارنده همان مطالب و موضوعات قبل است و هیچگونه نوآوری و نگاه به آینده در آن دیده نمی شود و حتی به اصل فلسفه انقلاب نیز پرداخته نمی شود.

مهاجرنیا اضافه کرد: ما باید در این مسیر راه و دیدگاه باز کنیم تا پژوهشگران در این زمینه با دید بازتری به ابعاد انقلاب و فلسفه انقلاب بپردازند و این امر نیاز به کار دارد.

وی بیان داشت: باید تلاش شود تا این سایت به مرجع فکری محققان تبدیل شود تا بر جامعه و آیندگان اثرگذار باشد.

در پایان مراسم از سایت اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به آدرس irs.tolouemehr.ac.ir جهت استفاده علاقمندان و پژوهشگران در حوزه انقلاب اسلامی رونمایی شد./

۱۹ دی: نماینده ادوار قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ما وظیفه داریم قدردان حضور متعهدانه و اجتماعی مراجع شیعه در بزنگاهای حساس باشیم.حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی

پیروان امام و رهبری استان قم گفت: «روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰، رئیس مجلس شورای اسلامی، در قم با مراجع عظام ملاقات کرد. مراجع تقلید هر یک بنابر شرایط و مقتضیات، تذکرات و رهنمودهایی را ارائه دادند. دیدار با مراجع عظام تقلید برای مسئولان کشور امری شناخته‌شده و پسندیده‌ است.»

 

وی افزود: نوع مواجهه برخی جریانات و اشخاص با دیدگاه‌های مراجع و به‌خصوص شیوه‌ای از موضع‌گیری که با توصیه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی صورت گرفت، جالب توجه است.

 

حجت الاسلام بنایی در ادامه بیان کردند: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، که به حق یکی از استوانه‌های فقاهت و مراجع روشن‌بین و آینده‌نگر است، در زمره مراجعی است که در ابتدای تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی، از سوی امام -رحمت الله علیه- به سِمت فقیه شورای نگهبان منصوب شدند. طبق اعتراف همه کسانی که در شورای نگهبان با معظم ‌له همکاری داشتند یا نمایندگان مجلس که با ایشان در ارتباط بودند، ایشان جزو دقیق‌ترین، پرکارترین، پرمطالعه‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین فقهای شورای نگهبان بودند.  اظهار نظرهای کارشناسانه ایشان در تصویب بودجه سالانه کشور، در آرشیو شورای نگهبان موجود است. ایشان موضوعات حساس و پیچیده‌ای همچون لایحه بودجه کشور را هر ساله با دیدگاه کارشناسانه اقتصادی و فقهی مطالعه می‌کردند و نتیجه را به‌صورت‌ مکتوب به جلسه علنی شورای نگهبان اعلام می‌کردند. احاطه ایشان بر مسائل روز کشور و جهان اسلام، قدرت حافظه و ممارست در مطالعه و نوشتن، هر ملاقات‌کننده‌ای را به تعجب و تحسین وامی‌دارد.

 

نماینده ادوار قم در مجلس شورای اسلامی سپس گفت: ایشان در دیدار خود با رئیس مجلس اظهار داشتند که «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند … . گرانی‌ها برای مردم عزیزمان طاقت‌فرسا شده و تحملشان بسیار مشکل شده است. توصیه حقیر این است که با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده حقوق ملت را احیا کنید.‌»

 

حجت الاسلام والمسلمین بنایی در ادامه به چند نکته اشاره کردند:

 

نکته اول: نهاد مرجعیت در آموزه‌های شیعی از جایگاه و اصالت بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت از دیدگاه ما، مرجعیت شیعی با عنوان نیابت عام امام عصر -عج الله تعالی فرجه الشریف- است و این نیابت طبیعتاً نمی‌تواند مانند ریاست پاپ در کشور واتیکان (جزیره‌ای جدای از مردمش)، یک نیابت تشریفاتی باشد. بلکه مراجع در عصر غیبت، اشخاصی تأثیرگذار در عرصه حیات اجتماعی جامعه شیعی هستند.

 

در حقیقت ما وظیفه داریم قدردان حضور متعهدانه و اجتماعی مراجع شیعه در بزنگاهای حساس باشیم؛ مراجعی که با حفظ جایگاه جمهوری اسلامی و حفظ ارتباط و پیوند مستمر با ولی فقیه، اظهار نظر می‌کنند و به دولت‌مردان توصیه‌های لازم را برای پیش‌برد اهداف نظام اسلامی و رفاه و معیشت مردم دارند و به‌منظور کارامدی نظام و ایجاد سرمایه اجتماعی در حال هم‌افزایی هستند.

 

نکته دوم: باید بدانیم که دیدگاه‌های مراجع، نشانه دل‌سوزی آن‌ها و پشتیبانی از دستاوردهای نظام اسلامی و رهبری است. حقیقت مطلب این است که تجربه‌های سنگین و عقبه علمی و ارتباط مردمی که پشت سر مراجع عظام تقلید قرار دارد، آن‌ها را به یک سرمایه اجتماعی‌ مبدّل کرده است که جامعه شیعی در تمام گرفتاری‌ها و سختی‌ها از آن بهره می‌گیرد.

 

نکته سوم: ما باید نسبت به جایگاه مرجعیت و بیانات مراجع شناخته‌شده، اظهارنظرهای دقیق‌تری داشته باشیم و مراقب اظهارات خود در واکنش به سخنان آن‌ها باشیم تا موجب واگرایی نشویم. همچنین باید توصیه‌های این شخصیت‌ها را برای نظام و کشور سرمایه بدانیم و احساس کنیم که دل‌سوزی و علاقه‌مندی آن‌ها نسبت به ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه اسلامی و کاهش مشکلات رفاهی ـ اقتصادی مردم، واقعاً یک سرمایه است. مردم احساس می‌کنند مراجع عظام تقلید، که همیشه در طول تاریخ روحانیت و مرجعیت پناهگاه مردم بوده‌اند، در این شرایط سختی هم که برای آن‌ها پیش آمده است، به سهم خود در پی کاهش آلام مردم هستند.

 

نکته چهارم: احساس تکلیف مراجع نسبت به اظهار نظرها و توصیه به برنامه‌ریزی برای کاهش گرانی و مشکلات معیشتی مردم، امر بسیار مبارکی است که عملکرد مرجعیت شیعه را به‌صورت حقیقی متمایز می‌کند. حضور تکلیف‌مدارانه در عرصه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و اظهارنظرهای ایجابی و مثبت ایشان، وظیفه انقلابی ما را دوچندان می‌کند. ما وظیفه داریم که نسبت به حفظ این جایگاه و حرمت آن دقت و مراقبت لازم را داشته باشیم.

 

نکته پنجم: نوع رابطه مرجعیت شیعه و نظام جمهوری اسلامی از آغاز پیروی انقلاب اسلامی و بعد از ارتحال امام و آغاز زعامت رهبری معظم انقلاب اسلامی، همیشه مورد نظر اندیشمندان بوده است. شهید مطهری به‌گونه‌ای و شهید بهشتی به‌طور خیلی واضح‌تر و شفاف‌تر این رابطه‌ها را تعریف کرده‌اند و طبیعی است که روحانیت و مرجعیت شیعه، نقش مهمی در انقلاب داشته است، به‌ویژه در سه مرحله شامل شروع نهضت، اوج‌گیری نهضت و پیروزی نهضت که نقش مؤثر و فوق العاده‌ای را ایفا کرد.

 

جایگاه روحانیت و مرجعیت که به‌طور خیلی شفاف در صحنه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته، به‌ویژه پیروزی انقلاب اسلامی و ایام جنگ و خیلی از مسائلی که نظام با آن دست به گریبان بوده، اثرگذار بوده است و پشتیبانی شخصیت‌های دینی و علمی که از اعتماد مردم و از اعتماد مقلدان خودشان برخوردار هستند، همیشه برای کشور عامل ارزشی محسوب شده و کارگشا بوده است. ما خدای ناخواسته نباید با موضع‌گیری نسنجیده و بی‌توجهی به این جایگاه عامل واگرایی و دوقطبی‌ شدن جامعه باشیم و در لباس دوست بخواهیم دیدگاه مراجع را سانسور کنیم و مردم را نسبت به این دیدگاه بی‌توجه کنیم.

 

البته واقعاً این امر با دیدگاه امام و مقام معظم رهبری سازگار نیست. مقام معظم رهبری همیشه بر حفظ رابطه با قم، به‌ویژه مراجع و روحانیت، تأکید داشته‌اند و دارند و اساساً این را عامل پویایی انقلاب و حوزه‌های تشیع می‌دانند.

 

نکته ششم: مرجعیت معظم شیعه در متن سیاست واقع شده است و این اظهار‌نظرهایی که صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این است که مراجع در عمق جامعه حضور دارند و این بسیار ارزشمند است. سیاست اسلامی ما گریز از درد اجتماعی مردم نیست. مسئولان کشور باید به خواسته‌های مردم با عنوان ولی نعمتان انقلاب، که در همه عرصه‌ها به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند، توجه کنند. مردم در این فشارهای اقتصادی و معیشتی که واقعاً آزاردهنده است، از مراجع می‌خواهند که تذکر دهند تا تسهیلاتی برای کاهش بخشی از مشکلاتشان فراهم شود. امید داریم با لطف خداوند متعال و دعای خیر حضرت ولی عصر -عج الله تعالی فرجه الشریف- هر چه سریع‌تر و زودتر مشکلات کمتر شود و آرامش روحی و روانی مردم تأمین شود.

 

وی در پایان گفت: یکی از اضلاع مهم جریان اصول‌گرایی کشور ارتباط با روحانیت و مرجعیت است و توجه به دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید و روحانیت معظم شیعه، از شاخصه‌ها‌ی اصول‌گرایی است. ما اصول‌گرایان نباید وظیفه خودمان را در این مواقع فراموش کنیم. ما باید حفظ ارتباط با مراجع تقلید و بهره‌مندی از نظراتشان را برای اداره کشور و مسئولان کشور غنیمت بشماریم و به سهم خودمان تلاش کنیم تا ارتباط بین مرجعیت و نظام جمهوری اسلامی و استفاده از دیدگاه‌های مراجع در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور ان‌شاءالله قوی‌تر شود و مردم احساس کنند که همه به سوی تمدن نوین، آبادانی و توسعه مادی و معنوی کشور یک دل و یک جهت در حرکت هستند.

در این مراسم محمد عرب دبیرکل حزب موتلفه اسلامی استان قم با گرامیداشت چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت چهلمین روز از شهادت سردار قاسم سلیمانی

گفت: خوشبختانه امروز انقلاب سلامی و مردم ایران در نزد همه جهان شناخته شده است و همه به  ملت  ما با دید احترام نگاه می کنند.

وی با اشاره به خاطرات سفرش به ۸۵کشور دنیا افزود: همانطور که بنیانگذار انقلاب امام خمینی فرموده بودند انقلاب ما انفجار نور است و نیازی به صدور ندارد  واین حقیقت دارد چرا که در همه کشورهایی که من سفر کردم  واز نزدیک دیدم  عظمت انقلاب ما رفته است این چیزی بود که دشمنان انقلاب اصلا انتظارش را نداشتند.

عرب تاکید کرد: هم اکنون در ۵قاره دنیا پیام انقلاب اسلامی رفته و همه ملت ها پایمردی ما ایرانی ها تحسین می کنند.

درادامه حجت الاسلام متمسکی یکی از مبارزان قبل انقلاب با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرامیداشت چهلمین روز از شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت:  امام خمیی یک رهبر بی نظیر بود واز همان دوره طلبگی  بزرگان حوزه مانند حاج شیخ عبدلکریم حائری بناینگذار حوزه علمیه قم بر این امر واقف بودند و می گفتند حاج آقا روح الله  ذخیره اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی تربیت یافته مکتب امام صادق (ع) بودند تصریح کرد: امام خمینی در کنار بت شکنان تاریخ مانند حضرت ابرهیم و حضرت علی (ع) که بت های خانه کعبه را شکست توانست حکومت ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی را در ایران از بین ببرد این در حالی بود که تمام  کشورهای سعی داشتند حکومت سلطنت ایران را حفظ کنند.

حجت الاسلام متمسکی با بیان اینکه مردم ایران از مردمان صدر اسلام نیز بهترهستند تاکید کرد: از روزهای ابتدای انقلاب حضور داشتم وقتی مردم متوجه شدند که امام خمینی اسیر شده در تمام شهرها قیام کردند به هیمن علت انقلابی که از سال ۱۳۴۱آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ با رهبری امام خمینی و به پشتوانه این ملت نمونه پیروز شد وتا به امروز سرافراز و پیروز ادامه یافته است.

وی افزود: اگر چه مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم مشکلات زیادی را تحمل می کنند اما همچنان بزگوارانه پای انقلاب  ایستاده اند و آرمان های انقلاب را دنبال می کنند.

حجت الاسلام متمسکی تاکید کرد: در زمان پیامبرعده ای از مردم سر پیامبر منت می گذاشتند به طوری که وقتی از دنیا رفت تنها عده قلیلی در کنار امام علی (ع) بودند اما ملت ما بعد از رحلت امام خمینی همچنان پایبند آرمان های امام ایستادند عده ای از سلطنت طلبان گمان کردند که با رحلت امام می توانند این نظام را سرکوب کنند؛ اما وقتی حضور میلیونی مردم را در تشییع بنیانگذار انقلاب دیدند منصرف شدند.

وی تصریح کرد: حضور همیشگی  مردم باغیرت ما در صحنه تفسیرهمان جمله امام در وصیتنامه اش است که فرمودند من با قلبی مطمئن از این دنیا می روم چون به مردم ملت ایران مطمئن بودند به هیمن علت است که ما می بینیم  مردم ما تحت هر شرایطی پای نظام و انقلاب ایستاده اند.

حجت الاسلام متمسکی گفت: ملت سرافراز ایران امتحان خود را پس داده اند چراکه  از همه فتنه ها و آزمون ها سر بلند بیرون آمدند وما در تشییع شهید سردارسلیمانی شاهد حضور میلیونی مردمی بودیم که قدر سردار شهید خود را می دانستند  و برای قدر دانی از کارهای ارزشمند حاج قاسم سلیمانی حضور یافتند.

در این مراسم همچنین آقای حاج جواد کریمی از مبارزان قبل از انقلاب و آقای دکتر جعفر رحمانی به بیان خاطراتی در خصوص دوران مبارزه پرداختند

مراسم گرامیداشت دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلمیانی با عنوان  تبیین ابعاد شخصیتی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» با حضور دکتر محمد جعفری در موسسه آموزش عالی

طلوع مهر برگزار شد.

سردار محمد جعفری در آیین گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در محل دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با اشاره به اینکه باید در یادواره‌های شهدا با مخاطبان گفتگو کنیم و مسائل آن ها را حل کنیم، اظهار کرد: باید مخاطبین بدانند که شهدا از ابتدا چگونه مسیر خود را یافتند و در نهایت به کجا رسیدند.

وی تصریح کرد: ترامپ تصور می‌کرد برای دور دوم ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می‌شود و باید با یک زبان دیگر با ایران حرف بزند و در این مسیر سردار سلیمانی را مانع بزرگی می‌دیدند و به همین منظور سردار سلیمانی را با هماهنگی با اسرائیل به شهادت رساندند و این موضوع را می‌توان در تبلیغات انتخاباتی ترامپ مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم که تمام شهدا از ابتدا شخصیت‌های عالم و عرفانی بودند، عنوان کرد: در بین شهدای ما افرادی با ظاهر و تیپ‌های مخلتفی حضور دارند ولی ما وظیفه داریم زندگی شهدا را کامل توضیح بدهیم تا جوانان احساس نکنند دیگر نمی‌توانند مانند این شهدا باشند و امکان رسیدن به این قله‌ها دیگر ممکن نیست.

این هم‌سنگر سردار سلیمانی با اشاره به اینکه کمتر شخصی می‌داند که سردار سلیمانی در زمانی که تقاضای عضویت در سپاه را داشت ابتدا عدم پذیرش شد، مطرح کرد: شهید حمید و مهدی باکری نیز در گزینش اولیه به همین شکل بودند، اما به دلیل اینکه تصمیم خود را برای ورود به سپاه گرفته بودند، با تلاش مستمر به این جایگاه رسیدند. بنابراین ما باید به این فکر کنیم که این افراد در آن زمان چگونه بودند و امروز به چه درجه‌ای رسیده اند.

وی با بیان اینکه اگر تنها آخر زندگی شهدا و عظمت‌ آن‌ها را نشان دهیم، نسل جوان راه را پیدا نخواهند کرد، خاطرنشان کرد: شهدا ستارگانی هستند که راه را به ما نشان می‌دهند ولی برای استفاده از این ظرفیت باید طریقه برگزاری مراسم‌های خودمان را تغییر دهیم؛ چرا که اگر تنها به بیان خاطرات بسنده کنیم پس از چندسال برای مخاطبین تکراری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهیدان باکری نیز ابتدا از سپاه و جهاد سازندگی عدم پذیرش شدند، تصریح کرد: شهیدان باکری بعد از این اتفاق به جبهه رفته و در جنگ با دشمن بعثی خود را به اثبات رساندند و در نهایت نیز به عنوان فرماندهان جنگ به شهادت رسیدند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برای بازشناسی شخصیت شهدا در درجه اول باید لحظه  تصمیم و انتخاب راه این شهدا را مورد توجه قرار دهیم، اضافه کرد: شهید تهرانی مقدم، شهید زین‌الدین و … نیز جوانان عادی جامعه بودند که در نقطه‌ای از زندگی خود تصمیمات مهم و سختی را گرفتند و به این درجه بالا صعود کردند.

وی با بیان اینکه اکثریت جامعه امروز از انتخاب‌های سخت  و پرریسک صرف نظر می‌کنند، اظهار داشت: اگر در تاریخ هم دقت کنیم بیشتر افراد بزرگ تنها یک انتخاب سخت داشتند و سپس به سعادت و بزرگی رسیدند. همین انتخاب است که انسان‌های عادی را به انسان‌های برجسته، شاخص و الگو در جامعه تبدیل می‌کند.

جعفری با اشاره به اینکه انتخاب سخت، لازمه رسیدن به اهداف بزرگ است، گفت: نتیجه انتخاب سخت است که جوانی روستایی به جنگ وارد می‌شود و به گونه‌ای از خود شایستگی نشان می‌دهد که به‌تدریج به سردار سلیمانی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در بسیاری از شرایط سخت شایستگی خود را نشان داد، عنوان کرد: سرکوب شورشیان شرق کشور بدون خون‌ریزی، هنر مدیریت و فرماندهی حاج قاسم به شمار می‌آید. پس از حمله به برج‌های دوقلو و تصمیم آمریکا برای حمله به افغانستان و یا تصمیم آمریکا برای عراق و سرکوب صدام حسین و … ازجمله مواردی بود که سردار سلیمانی با تصمیمات درست توانست به این شخصیت بزرگی که امروز از ایشان یاد می‌شود، برسد.

این هم‌سنگر سردار سلیمانی با اشاره به اینکه مشورت کردن و تحمل اختلاف نظرها نیز از جمله برجسته‌ترین خصوصیات سردار سلیمانی بود، خاطرنشان کرد: افراد مضطرب و دست‌پاچه نمی‌توانند در این موقعیت‌های بزرگ قرار بگیرند؛ چرا که برای موفقیت در شرایط مختلف، انسان باید آرامش درون خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه زندگانی انسان‌های بزرگ دارای ابعاد مختلفی است، یادآور شد: یکی دیگر از نکات مهم، محیط  اجتماعی و رشد و بالندگی شهدا است؛ چرا که این انقلاب اسلامی بود که فرصت شکوفایی را برای جوانان کشور ما مهیا کرد تا به مانند شهید سلیمانی به درجات بالا وکمالات انسانی برسند.

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم نیز در انتهای این مراسم با اشاره به اینکه آگاهی از نحوه زندگی و تربیت شهدا برای نسل جوان امروز ما بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود، اظهار داشت: نسل جدید و جوان با شرایط انقلاب و جنگ آشنا نیستند، ولی می‌توان با استفاده از این‌گونه ظرفیت‌ها وخاطره‌گویی‌ها این تجربه را به این نسل منتقل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم بیشتر این فرصت را برای دانشجویان فراهم کنیم، مطرح کرد: در دانشگاه طلوع مهر طرح یک‌شنبه‌های فرهنگی را با موضوعات شعر و طنز، سیاسی، اشتغال و مسائل اجتماعی با هدف اشتراک گذاری تجربیات گذشته برگزار می‌کنیم. امیدواریم دانشجویان ما بتوانند با بهره‌گیری از شرایط و امکانات تحصیلی، گام‌های مفید و اثربخشی را برای ارتقای فهم  دینی و علمی خود بردارند.

اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM