گروه خبر: نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي از تصميمگيريهاي اخير مجلس براي خروج از معضل بنزين خبر داد.
حجت الاسلام علي بنايي قمي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار روزنامه شاخه سبز با اشاره به عزم مجلس جهت حل مشكل بنزين گفت:مسأله بنزين در سالهاي اخير به يكي از مسائل سرنوشت ساز اقتصادي و انرژي جامعه ايران تبديل شده است و هر چه زمان ميگذرد،تصميم گيري براي خروج و مشكل سختتر ميگردد.
وي با اشاره به سند چشمانداز 20 ساله تصريح كرد:مجلس دورت وظيفه ساماندهي و مديريت انرژي كشور در سطح كلان را به عهده دارند كه تخطي از آن عول از برنامه محسوب ميشود.
نماينده مردم قم گفت:در گذشته با يك شيب نرم و آرام به تدريج به سمت واقعي كردن قيمت بنزين حركت ميشد ولي با تثبيت قيمت بنزين هر روز فاصله بين قيمت واقعي و يارانهاي بيشتر ميشود.
وي افزود:تبصره 13 بودجه سال 85 كه همان تبصره 11 بودجه 84 ميباشد وظايفي را بر عهده وزارت صنايع در خصوص احداث 400 جايگاه عرضه گاز طبيعي (سي ان جي) و دوگانه سوز نمودن 40 درصد خودروهاي حمل و نقل درون شهر، همچنين ساخت پالايشگاه بنزين و عرضه كارت هوشمند (كه تا به حال اجرايي نشده است) گذارده است.
مخبر كميسيون اصل نود، راي قاطع مجلس به رد يك فوريت لايحه متمم بودجه را نشان از تصميم جدي مجلس براي خروج از وضعيت موجود عنوان كرد و گفت:پيشنهاد دولت در بودجه 85 رقم چهار ميليارد دلار بود،كه مبلغ 5/2 ميليارد آن تصويب شد. نظر وزير نفت در كميسيون تلفيق نيز رقم 5 ميليارد بود و بالاخره دولت لايحه متمم بودجه را با رقم 6 ميليارد به مجلس آورد (يعني 5/3 ميليارد دلار بيش از 5/2 ميليارد قانون بودجه). و راي قاطع مجلس به رد يك فوريت لايحه نشان از تصميم جدي مجلس براي خروج از وضعيت موجود ميداد؛ البته پس از چند هفته با پيشنهاد كميسيون برنامه بودجه مجددا يك فوريت لايحه طرح شد و با مبلغ 7/4 ميليارد رأي آورد.
وي ادامه داد:بدين ترتيب تا پايان سال 85 وضعيت به حال سابق باقي ميماند و البته مسئوليت هم باقي است و نه دولت و نه مجلس نميتوانند حل اين معضل را ناديده انگاشته و چشمها را بر روي واقعيتهاي موجود بنندند.
حجت الاسلام بنايي در مقايسه يارانه گندم و يارانه كل كالاهاي اساسي با يارانه مستقيم بنزين گفت:در شرايطي كه يارانه پرداختي به اساسي ترين نياز مردم يعني نان 2600 ميليارد تومان ميباشد (تقريبا سه ميليارد) و كل يارانه كالاهاي اساسي شش ميليارد تومان ميباشد. يارانه بنزين 5/4 هزار ميليارد تومان است (ارزش واقعي كل مصرف بنزين 5/13 ميليارد ميباشد) كه تقريبا 5 برابر يارانه گندم و دو برابر يارانه كل كالاهاي اساسي است در حالي كه نحوه توزيع آن نه هدفمند است نه عادلانه، همه مردم از يارانه گندم راضياند و از يارانه بنزين نوعا اقشار مرفه جامعه بيشتر سود ميبرند.
وي در ادامه افزود:هيچ يك از كارشناسان اقتصاد انرژي (اعم از مجلسي و دولتي) ادامه روند موجود را به صلاح كشور نميدانند و حل اين معضل يك مسأله فراجناحي و ملي تلقي ميشود.
نماينده مردم قم گفت: هيچ يك از گزينههاي مختلف برون رفت، خالي از عيب و نقص نيست ولي از هر جا جلوي ضرر گرفته شود منفعت است و حل معضل بنزين نيازمند عزم ملي و همكاري تمام قوا،رسانهها، مطبوعات،صدا و سيما و همراهي همه جانبه مردم ميباشد.
" شاخه سبز " شماره 97 - 29/08/1385