جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

بهترین خاطره ام در دوران نمایندگی ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم بود

018حجت الاسلام والمسلمین بنایی پس از هشت سال نمایندگی مردم قم این هفته با کرسی نمایندگی اش در بهارستان خداحافظی کرد. او یکی از فعالترین نمایندگان مجالس هفتم و هشتم بود و به همین دلیل در دو دوره متوالی به عنوان ناظر فعال مجلس شورای اسلامی برگزیده شد. این آخرین گفت و گوی  19 دی با او در کسوت نمایندگی مردم است.

وی در این گفت و گو از اقداماتی که در طول دوران نمایندگی اش برای قم انجام داده است می گوید.بنایی  از اینکه چه تلاش هایی صورت گرفت تا وضعیت آب شرب مردم قم به نقطه مطلوبی برسد می گوید.

نماینده پرکار مجلس هشتم همچنین در بخشی از مصاحبه به تلاش هایی که برای احداث متروی قم و وقفه ای که به خاطر مطرح شدن بحث منوریل در این پروژه افتاد اشاره می کند. 

وی همچنین انتخاب لاریجانی را به ریاست مجلس هشتم بهترین خاطره دوران نمایندگی اش عنوان می کند و می گوید این برای نخستین بار در تاریخ کشور بود که نماینده ای غیر تهرانی  ریاست مجلس را بر عهده می گیرد.

حجت الاسلام بنایی همچنین از توجه ویژه ای که  در طول این سال ها به بحث توسعه علمی و ایجاد فضاهای آموزشی در استان قم شده اشاره می کند و در پایان این گفت و گو عنوان می کند که قصد دارد پس از دوره نمایندگی اش به فعالیت های علمی و طلبگی اش برسد. در ادامه مشروح این گفت وگو را بخوانید:


آقای بنایی شما هشت سال نماینده مردم قم بودید. در این مدت هشت سال شما چه کارهایی برای قم انجام دادید؟

قم عقب ماندگی های زیادی داشت که بنده در طول هشت سال نمایندگی مردم این شهر سعی در رفع آن ها داشتم. یکی از مهمترین مشکلات قم مشکل آب بود. ما با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین امر سعی در رفع آن کردیم. این جلسات از زمان آقای بیطرف وزیر نیروی دولت نهم شروع شد و الآن به جایی رسیده ایم که انشا الله دسترسی مردم قم به آب شیرین تا پایان تیرماه امسال نهایی خواهد شد.

غیر از مسئله آب ، قم مشکلات عمرانی بسیاری داشت. یکی از پروژه هایی که سال ها معطل مانده بود پروژه حرم تا جمکران بود که 14 سال بود متوقف مانده بود. با پیگیری هایی که با شهرداری قم  داشتیم توانستیم این پروژه را مجددا در دستور قرار دهیم. از سوی دیگر با کمک و تدبیری که آقای لاریجانی به عنوان نماینده قم در زمینه فروش اوراق  مشارکت طرح حرم تا جمکران در چهار سال پیش انجام دادند بخش زیادی از مشکلات این طرح کاهش یافت و انشا الله این طرح امسال به بهره برداری خواهد رسید.

یکی از موضوعاتی که در گفت و گوهای پیشین هم به آن اشاره می کردید مساله ترافیک شهر قم است. چه اقداماتی در این باره صورت گرفته است؟

بله . یک مشکل عمده و بزرگ دیگر شهر قم مسئله عبور و مرور و ترافیک قم است. همانطور که می دانید به خاطر موقعیت خاص قم و بارگاه مطهر کریمه اهل بیت ، شهر قم همه ساله شاهد حضور هزاران زایر است. از سوی دیگر به خاطر وجود حوزه علمیه و مراجع تقلید در این شهر این شهر محل حضور زایران و مسافران زیادی است. این امر باعث شده تا مشکلات ترافیکی و عبور و مرور به وجود بیاید. شهر قم زیرساخت های لازم برای  این حجم مسافر را ندارد. از این رو یکی از کارهای ما در این هشت سال  نمایندگی توجه به مسئله حمل و نقل عمومی بود. ما مسئله متروی قم را پیگیری کردیم و پیش بینی شد که متروی قم در دو خط آ و بی راه اندازی شود. سازمان قطارشهری قم در این بخش  پیشرفت خوبی داشت. منتها یک بحثی که وقفه ای را در این پروژه ایجاد کرد بحث منوریل بود که برخی آن را مطرح کردند. ما امیدواریم با بهره برداری از متروی قم از بار ترافیکی شهر کاسته شود.

اشاره کردید به موضوع زوار در قم ، برای حمل و نقل مسافران از دیگر شهرها به قم چه اقداماتی صورت گرفت؟

موضوع  دیگری که طی این سال ها پیگیری کردیم بحث فرودگاه بین المللی قم بود. همانطور که می دانید قم یک شهر بین المللی است و عاشقان و شیعیان اهل بیت ( علیهم السلام) علاقه مندند که همه ساله به قم بیایند و بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه را زیارت کنند. از سوی دیگر مردم دوست دارند با مراجع تقلیدشان در ارتباط باشند. با توجه به همه این مسایل ما طرح فرودگاه قم را مطرح کردیم که موافقت با این با مشقت بسیاری همراه بود اما کلنگ آن در 21 بهمن ماه سال 89 به زمین زده شد و امیدواریم که امسال پروازهای باری آن انجام خواهد شد و امیدواریم طی سه سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد. همچنین در بخش حمل و نقل  ما بحث قطار سریع السیر تهران – قم  و همچنین بحث قطار تهران – قم – اصفهان را  پیگیری کردیم و پیشرفت محسوسی داشته است .

برای اینکه این پروژه ها به ثمر برسد و مانند بسیاری از پروژه های دیگر نیمه تمام باقی نماند چه باید کرد؟

نکته ای که نباید از منظر دور داشت این است که ما در آغاز راه هستیم و شهر قم نیازمند تحول اساسی است. باید اعتبارات ویژه ای را برای این شهر جذب کرد. این اعتبارات می تواند در غالب اعتبارات دولتی و یا اوراق مشارکت مردمی باشد. البته  شاید در اول این موضوع سخت به نظر بیاید اما شهر قم نیازمند طرح های تحول زاست. این امر هم نشدنی نیست. امروز اگر به قم بروید  می بینید که شهر به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و همه جای شهر در حال ساخت و ساز و آبادانی است.  این امر یعنی آبادانی شهر قم یکی از توصیه های اکید مراجع عظام تقلید است.

اعتبارات دولتی قم تامین شده است؟

در بحث سفر رهبر معظم انقلاب به قم در سال 89 مقرر شد که 1400 میلیارد تومان بودجه به قم اختصاص پیدا بکند در حالی که از این مبلغ تنها 450 میلیارد تومان محقق شده است. پیگیری تحقق این وعده نیازمند یک اراده جدی است چرا که مردم شهر قم باید حلاوت و شیرینی سفر رهبر معظم انقلاب به قم را بچشند.

شهر قم به واسطه حضور علما و حوزه علمیه مرکز علمی جهان تشیع است. در دوران نمایندگی شما چه اقداماتی در این راستا انجام شد؟

بله همانطور که شما هم اشاره کردید قم شهر علم و معارف اهل بیت است. در حدیثی درباره شهر قم آمده است: يفيض العلم منه الى سائر البلدان. قم یک مرکز علمی و حوزوی است و برای اینکه معارف اهل بیت منتشر شود باید به قم و مراکز حوزه علمیه رسیدگی شود. لازمه اینکه قم مرکز کرسی های نظریه پردازی شود پیگیری است. معنای علم هم تنها علوم حوزوی نیست. هر علمی که نافع بشر باشد . قم در تولید علم بشری سهیم است و ما باید تلاش کنیم تا وعده امام محقق شود.

یکی از کارهای ما اهتمام بر مسایل حوزوی و دانشگاهی شهر قم بود. ظرفیت های قم در امر تولید علم ظرفیت های خوبی است اما متاسفانه مورد بی توجهی است و ما شاهد بودیم که بسیاری از جوانان قمی برای تحصیل به خارج از قم سفر می کردند. ما دانشگاه حضرت معصومه را در قم برای بانوان تاسیس کردیم. همچنین دانشگاه صنعتی قم نیز تاسیس شد که در آینده امیدواریم ثمرات خوب این ها را شاهد باشیم. بحث مهمی که در باره دانشگاه صنعتی قم در نظر گرفتیم پیوند و علقه  صنعت و دانشگاه بود. ما مسایل را به صورت جزیره ای ندیدیم.

یکی از محورهای فعالیت ما در قم توسعه کیفی و کمی دانشگاه ها در قم بود. یکی دیگر از اقدامات ما مجوز احداث واحد دانشگاه پیام نور در سلفچگان بود. مجوز این کار توسط دانشگاه پیام نور در حال پیگیری است که انشا الله در صورتی که این موجز صادر شود شاهد رشد و شکوفایی قم خواهیم بود.

به نظر شما چه کارهایی باید در اولویت نمایندگان قم در چهارسال آینده باشد؟

نباید مسائل فرهنگی و عمران و آبادانی  از اولویت های نمایندگان قم خارج بشود. همچنین باید راه های جذب سرمایه گذاری در قم فعال شود زیرا قم ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد و هنوز دچار عقب ماندگی های بسیاری است. این نکته را بگویم با وجود تاکیدات رهبری به عمران و آبادانی قم که البته همین آبادانی که در قم آغاز شده نیز مرهون سفارشات ایشان است اما دیگران ابایی ندارند از اینکه از اعتبارات استان قم کاسته شود.

قم یک شهر زائر پذیر است اما ما مصمم هستیم که در بحث گردشگری نیز قم را فعال کنیم. همچنین بحث تحصیلات تکمیلی و جذب فرهیختگان در قم نیز امر بسیار مهمی است که نیازمند توجه مسئولان و نمایندگان شهر قم است.

 بهترین خاطره ای که از دوران نمایندگی به خاطر دارید چیست؟

مهمترین خاطره من در 8 سال نمایندگی مردم شریف قم مربوط می شود به زمانی که مانند امروز بحث ریاست مجلس هشتم مطرح بود و همان موقع هم مانند الآن دوستان تلاش زیادی می کردند و به حمد الله با تلاش هایی که شد مدیریت مجلس به نماینده ای غیر از نماینده تهران واگذار شد. متاسفانه نمایندگان تهران خود را آقا بزرگ نماینده ها می دانند و به نمایندگان شهرستانی بی اعتنایی می کنند . وقتی بحث ریاست مطرح شد امتیاز نماینده مردم قم بالاتر و بیشتر بود.  درست است که بخشی از آرای آقای لاریجانی در انتخابشان به ریاست مجلس مربوط به شخصیت خود ایشان است اما انتخاب ایشان در حقیقت نشان داد که نمایندگان شهرستان ها پیشتیبان آقای لاریجانی بودند. در آن موقع هم مانند اکنون دو گزینه برای ریاست مجلس مطرح بود اما آقای لاریجانی با اقبال روبرو شدند و در طول این چهارسال ریاست ایشان بر مجلس همه بر این امر اذعان داشتند که  مدیریت ایشان بر مجلس موجب ارتقای شان و جایگاه  مجلس شده است و بنابر این هرسال رایشان به ایشان بیشتر می شد.برای قم هم این افتخار بود که نماینده اش  رییس مجلس باشد و این بهترین خاطره من در طول 8 سال نمایندگی مردم قم بود.

به عنوان آخرین سوال مردم دوست دارند بدانند که نماینده قم پس از دوران نمایندگی اش به چه کاری خواهد پرداخت؟

به همان درس و طلبگی و فعالیت علمی .

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM