جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

غيبت يازده روزه رييس جمهور استان قم را از 6000 ميليارد تومان محروم كرد

dolat 2 اين روز‌ها بحث بودجه سال 91 داغترين بحث مجلس و بلكه كل كشور است. با تاخيري كه دولت در ارايه لايحه بودجه داشت هم اكنون دستگاه‌هاي دولتي با بودجه‌اي موقت ( در اصطلاح دو دوازدهم) اداره مي‌شود.

يعني مجلس موقتا بودجه‌اي براي دوماه از دوازده ماه سال را به تصويب رسانده است تا تكليف بودجه سال 91 مشخص شود. هفته گذشته يك اتفاق براي اولين بار در مجلس شوراي اسلامي روي داد و آن اينكه كليات لايحه بودجه در كميسيون تلفيق رد شد. اين براي نخستين بار در تاريخ 33 ساله بعد از انقلاب بود كه بودجه كليات بودجه راي نمي‌آورد. البته با پادرمياني رييس مجلس يك بار ديگر براي آن راي گيري شد و اين بار نمايندگان به كليات بودجه راي دادند. حجت الاسلام بنايي نماينده مردم قم و عضو كميسيون تلفيق در گفت و گويي كه با روزنامه 19 دي داشت علت اين موضوع را نواقص و مشكلاتي دانست كه لايحه بودجه داشت. وي در اين گفت و گو همچنين توضيحاتي درباره بودجه سال 91 شهر قم ارائه داد و گفت كه دولت بودجه مصوب شهر قم كه در سفر رهبر معظم انقلاب به اين شهر به تصويب رسيده است را به اين شهر نداده است.وي همچنين گفت كه غيبت يازده روزه سال گذشته رييس جمهور همزان با سفر استاني دولت هب قم بود كه لغو شد و از اين بابت مردم قم از بودجه‌اي 6000 ميليارد توماني محروم ماندند. در ادامه مشروح اين گفت و گو را بخوانيد:

*آقاي بنايي اين روز‌ها مجلس در حال بررسي لايحه بودجه كل كشور است. وضعيت بودجه‌اي كه براي استان قم در نظر گرفته شده است چگونه‌است؟ آيا اين بودجه نسبت به بودجه سال گذشته تغييري كرده است؟

بودجه‌اي كه بايد براي شهر قم اختصاص يابد دو نوع است . يكي بودجه ساليانه‌اي است كه طبق روال همه ساله به تمامي استان‌ها بسته به نياز‌ها و ظرفيت هايشان اختصاص داده مي‌شود و از طريق معاونت راهبردي رياست جمهوري به استان‌ها تخصيص داده مي‌شود. اما نوع دوم بحث اعتبارات تخصيص يافته استان در سفر مقام معظم رهبري است. در سفري كه رهبر معظم انقلاب در سال 1389 انجام شد  مقرر شد كه ظرف مدت سه سال 1400 ميليارد تومان به استان قم تخصص يابد كه تا كنون و با گذشت نزديك به دوسال از آن سفر تنها  450 ميليارد تومان آن محقق شده است. ما انتظار داشتيم كه اين امر در بودجه سال 91 مد نظر قرار بگيرد كه متاسفانه اين امر محقق نشده است. اين يك انتظار به حق است كه مردم بركات سفر رهبر معظم انقلاب به قم را احساس بكنند.  اما علي رغم تمام پيگيري‌ها و تلاش‌هايي كه نمايندگان مردم انجام داده اند تا كنون اين امر محقق نشده است.

نكته بعدي درباره بودجه قم بحث سفر استاني رييس جمهور به قم است. متاسفانه سفر سوم رييس جمهور به استان قم همزمان شد با غيبت يازده روزه رييس جمهور. اما كارگروه هاي تخصصي استان كه پيش از سفر كار‌هاي كارشناسي در اين مورد را انجام مي‌دهند تا هيات دولت در سفر برمبناي آن تصميم‌گيري‌هاي لازم را انجام دهند پيش بيني كرده بودند كه طي اين سفر بودجه در حدود 6000 ميليارد تومان به قم اختصاص يابد كه با منتفي شدن اين سفر ، مردم قم از اين بودجه نيز محروم ماندند.

*با احتساب اين اعداد و ارقامي كه شما فرموديد به نظر قائدتا بسياري از پروژه‌هاي شهر و استان قم با مشكل مواجه هستند. بزرگترين مشكلاتي كه شهر قم با توجه به اين كمبود بودجه با آن روبروست چه مشكلاتي است؟

قم به لحاظ زيرساختي كمبود‌هاي متعددي دارد. اما به نظر مي‌رسد مهمترين چالشي كه استان قم با آن روبروست مشكل حمل و نقل و عبور و مرور است. مشكلات ترافيكي شهر قم نيازمند بودجه است. تملك خانه هاي ، ايجاد راه‌هاي مواصلاتي ، ترميم و افزايش بهره‌وري راه‌هاي فعلي استان همه و همه نيازمند بودجه است. همانطور كه مي‌دانيد شهر قم يك شهر محوري است و با 7 ورودي و خروجي مسير دسترسي به بيش از 17 استان جنوبي كشور است. يك نياز مبرم اين اشهر و استان ايجاد كمربندي‌هاي دوم و سوم شهر قم است چرا كه هم اكنون بسياري از مسافريني كه قصد عبور از شهر قم براي رسيدن به استان هاي جنوبي را دارند  مجبور هستند از محدوده شهر عبور كنند و اين باعث مي‌شود مشكلات ترافيكي عديده‌اي در شهر ايجاد شود. از سوي ديگر با توجه به اينكه قم خود يك شهر زيارتي است و همواره تعدادي قابل توجهي زوار و مسافر در اين شهر حضور دارند اين امر مشكلات ترافيكي را دوچندان مي‌كند.

*تاكنون چاره‌اي هم براي آن انديشيده شده است؟

به نظر مي‌رسد بايد به مشكل ترافيكي استان قم به صورت يك مجموعه كامل نگاه شود و پروژه هاي مختلف به ترتيب اولويت اجرا بشوند. هم اكنون كارهاي كارشناسي انجام شده است اما وقتي بودجه‌هاي مصوب به استان نمي‌رسد مطالبات انباشته مي‌شود.

*هفته گذشته كليات لايحه بودجه يك بار در كميسيون تلفيق رد شد و پس از آن با وساطت رييس مجلس يك بار ديگر راي گيري و تصويب شد. چه شد كه كليات رد شد و علت وساطت رييس مجلس چه بود؟

لايحه بودجه عليرقم كاستي‌هاي فراواني كه  داشت به تصويب رسيد.اين هم به خاطر مصلحتي بود كه در اين شرايط اين لايحه ناقص به تصويب برسد. توجه داريد كه هم اكنون كشور با بودجه 12/2 اداره مي‌شود.اين لايحه با ايراد‌هاي اساسي روبرو بود. اما از يك سو در صورتي كه كليات طرح تصويب نمي‌شد ما مجبور بوديم براي خرداد و تير نيز بودجه 12/2  تصويب كنيم . يعني عملا 4 ماه  از سال با بودجه‌هاي موقتي  اداره مي‌شد. همچنين مجلس هشتم در خردادماه كار خود را پايان مي‌دهد و اين يعني اينكه اگر بودجه هرچه سريعتر به تصويب نرسد كشور با مشكل اساسي روبرو خوهد بود. اين در حالي است كه هم اكنون وقت كار است و بسياري از پروژه‌هاي دولتي و بخش خصوصي منتظر تصويب بودجه سال 91 است. ما مجبور بوديم كه كليات را تصويب كنيم و اصلاحات لازم را در جلسات مجلس اعمال كنيم.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM