دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

مصاحبه/ اداره كشور در سالهای اخیر بر دوش چه كسانی سنگینی كرد؟

entekhabatگاهی برخی افراد در كشور عهده‌دار مسئولیت می‌شوند كه در قد و قواره كار اجرایی كشور نیستند و شناختی از ابعاد و سنگینی كار ندارند. اگر اداره امور كشور دست فرد كاردانی نباشد، ناكارآمدی او به كل نظام تسری داده می‌‌شود.

برگزاری صحیح انتخابات و مشاركت وسیع و همگانی در انتخابات اگرچه توصیه‌های عمومی رهبر معظم انقلاب به مسئولین و مردم در برهه‌های انتخاباتی در كشور بوده‌اند، اما سخنان اخیر ایشان در سالگرد قیام ۱۹ دی مردم قم حائز نكات متمایزی بود كه به طور ویژه در ارتباط با افرادی كه قصد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال بعد كرده‌اند مطرح شد.

در حالی كه ایشان با تبیین معیارهایی مردم را توصیه به انتخاب نامزد اصلح در انتخابات كرده‌اند، این بار قبل از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری خواسته‌اند «كسانی به میدان نامزدی بیایند كه این توانایی را در خود احساس می كنند و كار اجرایی را بلدند» و «بار سنگین اداره كشور» را تشخیص می‌دهند. حجت الاسلام علی بنایی نماینده سابق مردم قم در مجلس پاسخگوی سؤالات ما درخصوص ضرورت‌های طرح این مسائل در فضای سیاسی كنونی كشور بود.

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خودشان توصیه‌هایی نسبت به افرادی داشتند كه می‌خواهند نامزد انتخابات آینده باشند، مبنی بر این كه اداره مملكت كار اجرایی سنگینی است و افراد باید توانایی لازم برای این كار را در خود ببینند. اهمیت طرح این مسائل را چه می‌بینید؟

مقام معظم رهبری چون قبلاً خودشان در این جایگاه قرار داشته‌اند به طور ملموس بر امور اجرایی كشور واقف هستند. رئیس جمهور طبق قانون اساسی شخص دوم كشور حساب می‌شود. از طرف دیگر كشور ما به عنوان یك كشور رو به توسعه شرایط ویژه‌ای دارد و كار و تلاش فراوان می‌طلبد. من معتقدم افرادی كه قصد نامزدی در انتخابات دارند باید وزن خودشان را در نظر بگیرند. این احساس وجود دارد كه طی سال‌های اخیر برخی مسائل در كشور ساده‌انگاری شده‌اند. گاهی برخی افراد در كشور عهده‌دار مسئولیت می‌شوند كه در قد و قواره كار اجرایی كشور نیستند و شناختی از ابعاد و سنگینی كار ندارند. اگر اداره امور كشور دست فرد كاردانی نباشد، ناكارآمدی او به كل نظام تسری داده می‌‌شود. مشكل عمده‌ای كه ما در حال حاضر در كشور داریم این است كه اولویت‌ها جابجا شده‌اند. جابجایی همین اولویت‌ها برای كشور خسارت و آسیب محسوب می‌شود.

این توصیه به این معنا نیست كه نامزدها قبل از به آزمون گذاشتن صلاحیت‌شان در شورای نگهبان و احراز معیارهای قانونی خودشان توانایی‌هایشان را بسنجند؟

من فكر می‌كنم سخن رهبری ناظر به همین معنا بود. شرط مدیر و مدبر بودن كه در قانون اساسی برای ریاست جمهوری گذاشته شده، یك بحث جدی است و این شرایط را قبل از هر چیز خود فرد باید احراز كند تا كشور دچار آسیب‌دیدگی نشود. گرد هم آوردن یك جمع نخبه در كنار هم برای اداره كشور كار ساده‌ای نیست و عقلانیت و تدبیر می‌خواهد. برخی با این تفكر كه نیازی به كارشناسی نیست خودشان را تنها صاحب‌نظر دیده‌اند و این گونه باعث طرد بخش زیادی از بدنه نخبگان از خود شده‌اند. نامزدها باید دقت كنند كه كشور با نظر شخصی اداره نمی‌شود.

رهبری تأكید داشتند كه رئیس جمهور باید خودش را ملزم به اجرای قانون اساسی در كشور بداند، چرا كه نسبت به آن قسم یاد می‌كند. ضرورت طرح این مسئله را چه می‌دانید؟

فرض بر این است كه وقتی فردی نامزد ریاست جمهوری می‌شود، یعنی فعالیت در چارچوب قوانین موجود را پذیرفته است. رئیس جمهور اگر فرد قانون‌گریزی باشد همه چارچوب‌ها به هم می‌ریزد. اگر هم قانون ایرادی داشته باشد اصلاح آن بر عهده رهبری است و از حیطه ریاست جمهوری خارج است. در مورد سایر قوانین نیز چنین است. كشور قانون دارد و برای آن هدف‌گذاری شده است. برنامه اداره كشور در گام اول در قالب سند چشم‌انداز از جانب رهبری ابلاغ شده و سپس به برنامه‌های توسعه برش خورده است. برنامه‌های توسعه نیز به برنامه‌های یك ساله تقسیم‌بندی می‌شوند. این گونه یك كار حجیم و سنگین صورت می‌گیرد تا بتوان كشور را ظرف ۲۰ به سطح اول منطقه رساند. رئیس جمهور نمی‌تواند برخورد سلیقه‌ای قوانین داشته باشد. او طبق قانون اساسی باید مجری قوانین باشد.

افکار نیوز (لینک اصلی)
سه شنبه 3 بهمن 1391

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM