Logo

تأخیر در ارائه بودجه باعث بی‌نظمی مالی می‌شود

دوشنبه , 27 دی 1389 , 00:00
bodgeh.jpegحجت الاسلام والمسلمین علی بنایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تأخیر در ارائه بودجه موجب تسری بی‌نظمی به سایر بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.
 
علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت بیش از یک ماه از آخرین مهلت دولت برای ارائه لایحه بودجه سال آتی به مجلس، گفت: متأسفانه امسال هم مثل سال‌های گذشته شاهد این بودیم که برخلاف مصوبه قانونی مجلس در خصوص ارائه به موقع لایحه بودجه و تعیین ۱۵ آذر به عنوان آخرین مهلت ارائه آن، دولت همچنان در ارائه بودجه برای بررسی و تصویب در مجلس تأخیر دارد.
 
وی اظهار داشت: از دولت میخواهیم که به خاطر منافع مردم و مصالح کشور هرچه سریعتر لایحه بودجه سال ۹۰ را به مجلس ارائه کند.
 
بنایی اظهار کرد: تأخیر در ارائه بودجه موجب تسری بی‌نظمی به سایر بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود، چراکه وقتی بودجه دیر ارائه می‌شود و مجلس هم به ناچار آن را دیر برای اجرا ابلاغ می‌کند، ناگزیر زمان آغاز اجرای قانونی بودجه به تأخیر می‌افتد و همین موضوع به صورت سلسله‌وار موجب ایجاد بی‌نظمی و تأخیر در امور مالی کشور می‌شود.
 
وی افزود: تأخیر در ارائه لایحه بودجه موجب ضرر وارد شدن به منافع مردم هم میشود، فرآیند بررسی لایحه بودجه در کمیسیونهای تخصصی مجلس و همچنین کمیسیون تلفیق نیازمند صرف زمانی حدود دو ماه است که با تأخیر در ارائه لایحه بودجه، مجلس به ناچار مجبور میشود برای آماده کردن لایحه بودجه جهت سال آتی آن را در فرصت کوتاه‌تری بررسی کند.
 
بنایی ادامه داد: از آنجا که برنامه بودجه به صورت مستقیم به زندگی و منافع مردم بستگی دارد، هرچه زمان بررسی و تدقیق بر روی آن کمتر باشد در نتیجه امکان اشتباه و اضرار به منافع مردم بیشتر می‌شود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: وقتی دولت بودجه را دیرتر از زمان مقرر ارائه میکند تنها مجلس متضرر نمی‌شود، بلکه دولت هم به واسطه اینکه زمان کافی برای توجیه نمایندگان در خصوص برنامه تقدیمی خود برای اقتصاد و اداره کشور ندارد، متضرر خواهد شد.
 
خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي(لينك اصلي)
تابناك (لينك اصلي)
 اكو نيوز (لينك اصلي)
دوشنبه 27 دي 1389
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.