سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

شهید نواب صفوی نماد ایثار و غیرت بود.

navabنماینده مردم قم در مجلس هفتم و هشتم گفت: شهید نواب صفوی نماد ایثار و غیرت بود.

حجت الاسلام والسلمین دکتر علی بنایی در مراسم گرامیداشت شصتمین سالروز شهادت مجاهد و شهید والامقام سید مجتبی نواب صفوی و همرزمانش که به همت حزب مؤتله اسلامی کاشان در مسجد باب الحوائج این شهر برگزار شد، به تبیین غیرت دینی این شهید بزرگوار پرداخت.
دکتر بنایی اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 75  سوره نساء می فرماید : وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَريَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ وَلِيًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ نَصيرًا.
وی گفت: خداوند در این آیه با لحنی نوبیخی می فرماید که چرا در راه خدا پیکار نمی کنید و غیرت ندارید، یعنی وجود غیرتمندی لازمه انسان مومن است و شهید نواب صفوی کسی بود که به  این آیه عمل کرد.
حجت الاسلام بنایی با بیان اینکه شهید نواب صفوی نماد بارز غیرتمندی و روحیه جهادی بود گفت: این شهید بزرگوار کسی بود که بر اساس همیت و غیرت دینی خود وقتی فهمید باید با رژیم رضاخانی به خاطر کشف حجاب و سایر بی دینی های باب شده مبارزه کند، تمام تلاش خود را به کار گرفت.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند متعال همچنین در آیه 2 سوره نور می فرماید: وَ لَا تَأْخُذْکمُ بهِِمَا رَأْفَةٌ فىِ دِینِ اللَّهِ؛ و این قاطعیت در اجرای فرامین الهی را نشان می دهد.
وی با در این رابطه بیان اینکه در زمان شهید نواب فرد مرتدی به نام کسروی بر علیه پیامبر (ص) در ایران مطلب می نوشت گفت: نواب جوانمردی بود که وقتی یک شخصیت علمی و حوزوی به نام مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی دستور قتل کسروی را دادند، با فداکاری به ایران می رود و نقشه قتل این مرتد را به اجرا می رساند.
دکتر بنایی ابراز کرد: شهید نواب در برابر انواع فسادها، اعم از فساد فرهنگی، دنیایی، مالی و ...  غیرت داشت  و مبارزه می کرد و این برای ما درسی است تا مواظب احساسات خود باشیم و ما را بی جهت تحریک نکنند.
نماینده مردم قم در مجلس هفتم و هشتم تصریح کرد: شهید نواب با تمام وجود صحبت می کرد و بر دلها اثر می گذاشت و همه را به هیجان می آورد و حتی در مسیر به مردم با مهربانی و زبانی نرم امر به معروف و نهی از منکر می کرد و انرژی و امید را می داد.
وی گفت: هنوز بعد از شصت سال دوستان و یاران این شهید گرانقدر پیرو او هستند و با همان شور و نشاط زندگی می کنند به گونه ای که روحیات و رفتار شهید نواب صفوی را تداعی می کند.
دکتر بنایی افزود: غیرت یعنی همیت و تعصب در پاسداری از ارزش ها، چه غیرت وطنی و چه غیرت دینی، زیرا امام خمینی (ره) فرمود غیرت وطنی جزئی از ایمان است.
وی با اشاره به غیرت دینی مثال زدنی حضرت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: زمانی که سلمان رشتی به پیغمبر اسلام (ص) توهین کرد و کتاب نوشت نقل شده است که امام راحل (ره) در جماران قدم می زدند و لب های خود را می گزیدند و فرمودند اگر من جوان بودم و توان داشتم، با دستان خودم او را از میان بر می داشتم زیرا این لعین به پیغمبر مسلمین توهین کرده و ساب النبی است و حکم فقهی اش قتل است.
دکتر بنایی در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در سالروز حماسه 19 دی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند آنهایی که حتی نظام را قبول ندارند به خاطر حب وطن در انتخابات شرکت کنند و این نشان دهنده غیرت وطنی است.
وی ادامه داد: رتبه بالاتر از غیرت وطنی، غیرت دینی است و این راه مستقیمی است که توسط امام راحل و مقام معظم رهبری ترسیم شده است و باید طی شود.
نماینده مردم قم در مجلس هفتم و هشتم با تأکید بر اینکه غیرت نباید در دام افراط و تفریط بیفتد، خاطر نشان کرد: متاسفانه در جامعه برخی می گویند تعصب خوب نیست اما غیرت و تعصب در حد متعارف نیاز است و باید اعتدال و میانه روی در این زمینه رعایت شود.
وی گفت: غیرت دینی به قدری مهم است که حضرت علی از بی غیرتی مردم کوفه شکایت داشت و در چاه غصه هایش را می گفت اما مردم به جای درس گرفتن از علی(ع) از او کناره می گرفتند.
دکتر بنایی ادامه داد: در زمانی که معاویه به سرحدات حضرت علی (ع) حمله کرد و خلخال از پای زن یهودی باز شد، امام در رابطه با این حادثه فرمودند اگر مرد مسلمانی از این غصه بی غیرتی دق کند بر او ایرادی وارد نیست.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM