پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی

Switch to desktop Register Login

قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در پسا برجام افزایش خواهد یافت

bargamاجرای برجام پس از فراز و نشیب‌هایی آغاز شد، دورانی که نوید از فضای جدیدی رشد و توسعه اقتصادی برای کشور می‌دهد.

حجت‌الاسلام علی بنایی از افزایش قدرت نرم ایران در دوران پسابرجام سخن می‌گوید و امیدوار است رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام، رونق و چابکی در بخش تولید را به همراه داشته باشد. 
در ادامه متن مصاحبه خبرآنلاین با نماینده سابق مردم قم در مجلس هشتم می‌آید:

 

جناب آقای بنایی بالاخره زمان اجرای برجام فرا رسید و این رویداد تاریخی تحقق یافت، نظر شما در این رابطه چیست؟

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این روزها در معرض شدیدترین فشارهای منطقه‌ای از ناحیه کشورهای حوزه خلیج فارس دولت های مرتجع منطقه و صهیونیسم قرار دارد و از برجام می توان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سیاسی- اقتصادی نظام نام برد. جبهه مخالفان توافق هسته ای در داخل و خارج کشور همراه با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان اجرای توافق، تلاش خویش را برای کاهش آثار مثبت این توافق و یا ناچیز شمردن آن افزایش داد و از تمامی توان خویش بهره برد.

به اعتقاد جنابعالی اجرای برجام مرهون تلاش و خدمات چه کسانی است؟

به اعتقاد بنده مسئله مذاکره با 1+5 در خصوص برنامه هسته ای، یکی از عالی ترین تصمیم های مقام معظم رهبری بود که در بهترین زمان و با استفاده از شرایط مناسب روز دنیا و بهره گیری از تضادها، درگیری ها و اختلاف جناح های داخلی آمریکا صورت گرفت. لذا تبریک موفقیت برجام را در وهله اول بایستی تقدیم رهبری نمود که توانستند در بهترین زمان و در شرایطی که ایران از اقتدار سیاسی ، امنیتی و نظامی برخوردار بود، باب مذاکره را بگشایند. همچنین ایشان توانستند با مدیریت کاملا علمی و کارشناسانه گام های موفقیت در برجام را مدیریت نمایند.

در وهله بعد، این پیروزی را باید تقدیم ملت شریف و بزرگ ایران کرد که با صبوری و بردباری و بصیرت توانست اهداف دشمن را یکی پس از دیگری ناکام بگذارد. بالاخره تبریک این پیروزی شایسته رئیس دولت یازدهم است که با آگاهی نسبت به عمق تحریم های ظالمانه و چینش یک تیم قوی، کارآمد، شجاع و متدین نسبت به احقاق حقوق تضییع شده ملت ایران اقدام کند و بار قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت و تحریم های ضد بشری را علیرغم مشکلات و موانع بسیار از دوش مردم بردارد.

تحلیل شما در رابطه با شرایط بعد از اجرای و پسا برجام چیست؟

کلید واژه نفوذ - که توسط مقام معظم رهبری به عنوان مهم ترین تهدید نظام در سال های پیش رو مطرح گردید- می تواند در افزایش بینش سیاسی جهان امروز ما را یاری سازد. ترس از نفوذ ایران در جهان معاصر از یک سو و تدبیر مقابله با نفوذ کشورهای معاند در داخل از سوی دیگر، تقابل شدیدی را در دوران پسا برجام ایجاد می‌کند که باید به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

بنده معتقدم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در پسا برجام افزایش خواهد یافت و این افزایش قدرت نرم، امکان گسترش نفوذ منطقه ای و فرا منطقه ای را برای کشور فراهم می سازد.

بنابراین شرایط اقتصادی مردم نیز بهتر خواهد شد؟

بهبود شرایط اقتصادی کشور متاثر از چند متغیر کلان اقتصادی بسیار محتمل به نظر می رسد. رشد سرمایه گذاری خارجی، کاهش هزینه مبادله اقتصادی به واسطه تسهیل در مبادلات ارزی، گشایش سوئیفت، افزایش حجم صادرات، بهبود امنیت اقتصادی در جامعه، رونق در بازارهای مختلف و... به واسطه رفع تحریم ها از اهداف تمرکز گسترده دولت روی برجام است که ان شاءاله محقق خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند با وجود اجرای برجام هنوز مشکلاتی در اقتصاد کشور پا برجا خواهد ماند، نظر جنابعالی چیست؟

در مسیر دستیابی دولت به اهداف مذکور مشکلاتی مشاهده می شود که خوش بینی ها را کمی با مخاطره مواجه می سازد. مشکلات ساختاری اقتصاد ایران سالیان متمادی است که علیرغم سیاست های دلسوزانه دولت های مختلف مرتفع نشده است؛ مشکلاتی از قبیل اقتصاد دولتی، وابستگی به درآمد های نفتی، اقتصاد رانتیر، اقتصاد مصرفی، عدم شکل گیری اقتصاد صنعتی و ... که امیدواریم با عبور از شرایط تحریم، دولت چاره ای برای برون رفت از این مشکلات بیاندیشد.

چه پیشنهادی جهت تقویت اقتصاد مقاومتی دارید؟

 اجرایی ساختن سیاست های اصل 44 قانون اساسی، می تواند راهکار مناسبی باشد. وابستگی به درآمدهای نفتی، و وابستگی بودجه عمومی به نفت نیز با سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل ارتفاع می باشد.

اصلی ترین مشکل در اقتصاد را می توان وجود رانت گسترده در فرآیند تولید دولتی دانست و اتصال به این بدنه، راه نجات بسیاری از فعالین اقتصادی شمرده می شود. تا زمانی که این نگاه مسموم اصلاح نشود، تولید در اقتصاد ایران رونق نخواهد گرفت و بخش غیر مولد در اقتصاد رشد خواهد کرد.

وضعیت صنعت کشور را در دوره پسابرجام چگونه ارزیابی می کنید؟

اقتصاد مصرفی، یا مصرف گرایی در اقتصاد ایران تصویر نامتقارن وضعیت امروز اقتصادی کشور را ترسیم می‌کند. عدم تقارن بین تولید و مصرف هر چند فرصت هایی را برای فعالان در بخش توزیع و مصرف ایجاد کرده  ولی تولید را در بخش خصوصی دچار سکته های پیاپی ساخته است.

توجه ویژه دولت به بخش صنعت و استقرار صنایع مدرن و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا جهت رفع نیاز داخلی و افزایش صادرات در پسابرجام و افزایش قدرت رقابتی کشور در صنایع فعال موجود را بایستی از سیاست گذاران این بخش مطالبه کرد. در هر صورت امیدواریم رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام، رونق و چابکی در بخش تولید را به همراه داشته باشد.

خبرآنلاین (لینک اصلی)
دوشنبه 28 دی 1394

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

Top Desktop version