پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی

Switch to desktop Register Login

دشمن از نقطه تردید نفوذ می‌کند

009دشمن برای یک لحظه از دشمنی، فتنه‌انگیزی، تفرقه‌انگیزی و نفوذ دست نمی‌کشد. دشمن دائماً رصد می‌کند. کاری که شیطان می‌کند. در همه حال هر لحظه و از هر فرصتی برای نفوذ استفاده می‌کند. ما باید هوشیار باشیم و در نظام یک دستگاه هوشیاری هست که هوای این وجه قضیه را دارد. اگر بخواهیم همه را مشکوک حساب کنیم به نظام ضربه زده‌ایم. به این موضوع شک نکنید. در نظام جاهای مستحکمی داریم که نفوذناپذیر هستند و جلوی نفوذ گرفته می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها مجلس خبرگان است، ولی اگر بگوییم به مجلس خبرگان هم که قرار است رهبر را انتخاب کند نفوذ امکان دارد، نمی‌خواهیم این حرف را بزنیم. اگر زندگی با وسواس، شک و تردید باشد و هیچ جای محکمی وجود نداشته باشد، چه فردی و چه اجتماعی به هیچ نقطه مطمئنی نمی‌رسیم و همیشه متحیریم و این تحیر برای دشمن بهترین منفذ است. یعنی اگر جامعه‌ای مردد شد دشمن از نقطه تردید نفوذ و سوءاستفاده می‌کند.
با توجه به هشدارها برای خط نفوذ؛ ارزیابی شما از برنامه آنها برای انتخابات خبرگان چیست؟

مجلس خبرگان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است. جایی است که حساس‌ترین وظیفه را در نظام برعهده دارد و همیشه به عنوان امنای مردم و تکیه‌گاه و پیشتیبان مردم نقش‌آفرینی می‌کند و سابقه تاریخی آن هم این را نشان می‌دهد. هم خبرگانی که قانون اساسی را نوشتند و این جایگاه را پیش‌بینی کردند و هم در عملکردی که خبرگان از خودش نشان داد جایگاه خبرگان به جهات متعدد از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم به این جایگاه نقطه امید دارند.

بنابراین از اینکه دشمن به این جایگاه نظر داشته باشد و فکر کند آیا می‌تواند به اینجا دسترسی داشته باشد و یا خیر، ولی ما با شأنیتی که در علما دیدیم و دقتی که در جامعه مدرسین و کسانی که خبرگان مردم را معرفی می‌کنند وجود دارد، بایستی اطمینان داشته باشیم که گزینه‌هایی که برای خبرگان مطرح می‌شود از صلاحیت‌های شخصی و ذاتی برخوردار هستند. در موارد متعدد از آزمون سربلند درآمدند و نسبت به این جهت حساسیت‌های لازم صورت گرفته است و توجه می‌شود و ان‌شاءالله یک مجلس خبرگان با کفایت و درایت تمام تشکیل خواهد شد که می‌تواند برای کشور پشتیبان و نقطه امید باشد.

اگر در این عرصه کم دقتی شود، چه مشکلی پیش خواهد آمد؟

در همه‌جا به مشکل برمی‌خوریم. چون خبرگان کار بااهمیتی برای سکانداری کشور است و به اشخاصی بستگی دارد که از همه جهت هوشیار و بصیر باشند و بتوانند چطور مدیریت و ساماندهی و در شرایط خاص کشور را راهبری کنند. به همین خاطر اگر اشخاصی باشند که متوجه نباشند کشور دستخوش مسائل خطرناکی است. مجلس خبرگان که بچه‌بازی نیست، بلکه یک جریان قوی است. البته همه کسانی که مطرح می‌شوند اشخاصی هستند که از فیلتر شورای نگهبان گذشتند و این‌طور نیست که کسی بتواند در آن نفوذ کند.

احتمال شکل‌گیری فهرست‌های انتخاباتی خبرگان از سوی دیگران را چقدر می‌دانید؟

دیگران بیکار نمی‌نشینند. اما ما باید ببینیم معرف این کاندیدای خبرگان چه گروهی است؟ جامعه مدرسین است است یا گروه دیگر. جامعه مدرسین مرجع تقلید معرفی می‌کند و از مردم می‌خواهد از آقایانی که صلاحیت مرجعیت دارند تقلید کنند. وقتی این قصه در این حد صورت می‌گیرد به‌طور یقین در بحث خبرگان هم این دقت و ظرفیت وجود دارد. کسانی که در جامعه مدرسین نشسته‌اند و این حرکت را ساماندهی و مدیریت می‌کنند واقعاً دقت‌شان این است که اشخاصی به مردم معرفی شود که از همه جهت آزموده شده باشند. نمی‌‌شود که روزه شک‌دار گرفت.

 طرف مقابل چطور؟

دشمن برای یک لحظه از دشمنی، فتنه‌انگیزی، تفرقه‌انگیزی و نفوذ دست نمی‌کشد. دشمن دائماً رصد می‌کند. کاری که شیطان می‌کند. در همه حال هر لحظه و از هر فرصتی برای نفوذ استفاده می‌کند. ما باید هوشیار باشیم و در نظام یک دستگاه هوشیاری هست که هوای این وجه قضیه را دارد. اگر بخواهیم همه را مشکوک حساب کنیم به نظام ضربه زده‌ایم. به این موضوع شک نکنید. در نظام جاهای مستحکمی داریم که نفوذناپذیر هستند و جلوی نفوذ گرفته می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها مجلس خبرگان است، ولی اگر بگوییم به مجلس خبرگان هم که قرار است رهبر را انتخاب کند نفوذ امکان دارد، نمی‌خواهیم این حرف را بزنیم. اگر زندگی با وسواس، شک و تردید باشد و هیچ جای محکمی وجود نداشته باشد، چه فردی و چه اجتماعی به هیچ نقطه مطمئنی نمی‌رسیم و همیشه متحیریم و این تحیر برای دشمن بهترین منفذ است. یعنی اگر جامعه‌ای مردد شد دشمن از نقطه تردید نفوذ و سوءاستفاده می‌کند.

پس به نظر نیازی به نگرانی برای خبرگان نیست؟

پس شورای نگهبان در اینجا چه می‌کند؟ شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می‌دهد. شورای نگهبان ننشسته است که آدم مشکوک وارد شود و بعد هم این شورا نتواند پاسخگو باشد. نمی‌شود که سابقه روشنی نداشته باشند و شورای نگهبان او را تأیید صلاحیت کند. شورای نگهبان بر اساس تجربیات، وظایف خود را مثل سابق که در چندین دوره خبرگان خود را نشان داده است انجام می‌دهد و کاملاً روی این مسائل ورود و احاطه دارد.

 اصلاح‌طلبان هدفی را در مجلس مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه انبوه کاندیداها را معرفی کنند که شورای نگهبان اگر عده‌ای را رد صلاحیت کرد بقیه‌ آنها باقی بمانند. به نظر شما امکان وقوع این الگو در خبرگان هم هست؟

در خبرگان این اتفاق نمی‌افتد. در خبرگان این‌قدر نامزد وجود ندارد و شرایط احراز صلاحیت‌شان این‌قدر سخت است که این مشکلات پیش نمی‌آید. در شورای شهر ممکن است این اتفاق بیفتد، اما در خبرگان نه. شورای نگهبان نمی‌تواند فردا بگوید تحت تأثیر جو اشتباهی قرار گرفتم. شورای نگهبان که این حرف را نمی‌زند و کار خودش را انجام می‌دهد. همیشه هم امام راحل و مقام معظم رهبری پشتیبان شورای نگهبان بودند. این شورا با خاطر جمع در جایگاه خودش عمل می‌کند و مردم هم به آن اعتماد می‌کنند.

هفته نامه حزب موتلفه اسلامی (لینک اصلی)
سه شنبه 23 آبان 1394

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

Top Desktop version