Logo

الگوی جهاد اقتصادی باید گامی در جهت پیشرفت و توسعه باشد

یکشنبه , 28 فروردين 1390 , 19:19
 
008نماینده مردم قم در مجلس با بیان این که هر نهادی باید خود را با الگوی جهاد اقتصادی یعنی پیشرفت و توسعه تطبیق دهد، گفت: جهاد اقتصادی، هنر جذب منابع درآمدی و مصرف آنها به بهترین شیوه است تا زمانی که بهره‌وری حاصل شود.
 

 

 

"علی بنایی" معتقد است که ظرفیت‌های خوبی برای پیشرفت وجود دارد و این وظیفه مدیران است که با استفاده صحیح از این منابع و امکانات هرچه زود‌تر به شهر آرمانی برسیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در باره نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی میگوید که معنای جهاد اقتصادی این است که هنر این را داشته باشیم چگونه منابع درآمدی را جذب کرده و به بهترین شیوه مصرف کنیم تا در کل بهره­وری مناسب صورت گیرد.

گفت و گوی نشریه 19 دی با این نماینده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را ادامه می‌خوانید:

به عقیده شما بهترین راهکار برای بیابانهای قم چیست؟
آب و هوای خشک و بیابانی استان، بر بیابانزدایی و کاهش مشکلاتی که گرد و غبار برای ساکنین استان به وجود آورده است و منابع طبیعی استان برای سرسبزی بیابانهای قم راهکار و برنامه ارائه دهد. در سال کار و همت مضاعف مجموعه ادارات و سازمانها امتیاز بالایی را نسبت به کل کشور در آبادانی و پیشرفت قم کسب کردند و منابع طبیعی قم نیز از این دسته است.

البته در تلاش هستیم که با آمدن آب به سرشاخههای دز نسبت به بیابان زدایی و سرسبزی این مناطق توجه شود و ضرورت دارد منابع طبیعی استان راهکارها و برنامههای خود را برای سرسبز کردن این بیابانها ارائه دهد تا علاوه بر زیبایی استان گرد و غبار موجود در قم که مشکلات زیادی را به وجود آورده را کاهش دهیم.

هرچقدر سازمان منابع طبیعی تلاش بیشتری در جهت عمران و آبادانی شهر کریمه اهل بیت انجام دهد نشاط و تندرستی بیشتری در شهر صورت خواهد گرفت و این موجب امید به آینده در مردم و بهره وری بالاتر در تمامی مشاغل استان خواهد شد.

 

برای تحقق نامگذاری جهاد اقتصادی چه باید کرد؟
سنت خوبی در نامگذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری شکل گرفته است و باید توجه داشته باشیم عنایت به تمامی شعارهای سالهای گذشته پابرجاست و الگوی جهاد اقتصادی باید گام دیگری در جهت پیشرفت و توسعه باشد و هر نهادی باید خودش را با این الگو تطبیق دهد.

معنای جهاد اقتصادی این است که هنر این را داشته باشیم چگونه منابع درآمدی را جذب کرده و به بهترین شیوه مصرف کنیم تا در کل بهره­وری مناسب صورت گیرد.

استان شما در این زمینه مشکلی ندارد؟
بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، قم ۵۰سال از شهر آرمانی عقب است و متأسفانه نسبت به سایر شهرها دچار محرومیت هستیم اما ظرفیتهای خوبی برای پیشرفت وجود دارد و این وظیفه مدیران است تا با استفاده صحیح از این منابع و امکانات هرچه زودتر به شهر آرمانی برسیم.

همان طور که میدانید کلنگ احداث فرودگاه در قم زده شده است. بنابراین این استان میتواند گامی برای توسعه بردارد؟
بله. البته آموزش های ضروری برای کادر فرودگاه امری حیاتی است و باید برای این امر از نیروهای انسانی بومی و نخبه علمی استفاده شود تا مهاجرت علمی نیز به قم صورت گیرد.

سایر فعالیتهای عمرانی قم کدامند؟
طرحهایی هستند که چند سالی از تصویبشان میگذرد و اجرایی نشدهاند، باید از دور خارج شوند چراکه پرداختن بیش از حد به آن صورت خوبی ندارد.

الان وضعیت اشتغال را در استان چگونه ارزیابی میکنید؟

مسئولان باید مسئله آموزش را برای اشتغالزایی مناسب و پایدار در استان مورد توجه و دقت نظر قرار دهند. آموزش نیروهای کارآمد و متخصص در زمینههای مختلف موضوع بسیار ضروری و حیاتی است که باید همواره در کارگروه اشتغال و سرمایهگذاری مورد بحث و بررسی کارشناسی در بحث مهاجرت به استان قم نیز که در سالهای اخیر شدت یافته است، مسئولان باید با ارائه راهکارهای مناسب نسبت به جذب افراد نخبه و کارآمد از دیگر استانها اهتمام داشته باشند تا میزان اشتغالزایی به شکل چشمگیر افزایش یابد.

طرحهای اشتغالزایی در بنگاههای اقتصادی باید همهساله مورد بررسی و پالایش قرار گرفته و تسهیلات اعطایی از سوی بانکهای عامل به سمت و سوی طرحهای موفق و با برنامه سوق داده شود.

طرحهای اشتغالزایی که از انتفاع خارج شدهاند باید از پروسه بررسی و اعطای تسهیلات خارج شوند، باید با همت و تلاش مضاعف همه مدیران و مسئولان اجرایی معضل بیکاری از جامعه ریشهکن شده و گامهای مثبت و مؤثری برای رشد و توسعه و آبادانی قم برداشته شود.

 

شما وضعیت رسیدگی به قم را چگونه ارزیابی میکنید؟
خدمت به قم بنیههای فکری انقلاب را تقویت میکند و باید امکانات لازم در راستای رشد علمی قم فراهم شود. هر جایی که تقوا وجود داشته باشد برکت هم خواهد بود، این برکت رشد و نمو در هر بخشی را به همراه خواهد داشت.

یکی از برکات قطعی و اصلی انقلاب اسلامی رشد و بالندگی جهاد دانشگاهی است و میتوان از جهاد دانشگاهی به عنوان نهادهای با برکت جمهوری اسلامی نام برد.

در این شرایط جوانان برای خودکفایی کشور دست به کار شدند و این شجره طیبه را راهاندازی کردند و پس از 32 سال شاهد بالندگی و رشد روزافزون جهاد دانشگاهی هستیم.

قم شهری علمی و مورد عنایت ائمه اطهار است و با توجه به ویژگیها و شرایط قم به عنوان شهری علمی و مورد عنایت ائمه باید زمینههای علمی و بالندگیها در این حوزه بیشتر باشد.

اگر ما در راستای رشد علمی قم تلاش و مسیر توسعه علمی آن را فراهم کنیم همین امر کافی است چراکه در راستای تحقق وعده ائمه برای تبدیل قم به یک شهر تمام عیار علمی تلاش کردهایم.

بنابراین مشکلی در خدمت سانی به مردم ندارید؟
امروز در قم از نظر برنامهریزی و خدمت به مردم هیچ کمبودی نداریم و مسئولان استان باید از این فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرند. شهر قم در حال پیشرفت همهجانبه است و امروز قم به یک کارگاه عملیاتی عمرانی تبدیل شده است. سرمایهگذاریهای خوبی برای شهر قم جذب شده است و بهبود چشمگیری در شهر رخ داده و این نشان میدهد که مسئولان در حال فعالیت و تلاش برای عمران شهر قم هستند.

 
 

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.